مرکز ساخت و پرینت سه بعدی اینوفب

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

8 کاربرد پرینتر سه بعدی + 3 مزیت برتر این روش تکنولوژیک

اختصاصی مرکز پرینت سه بعدی تبریز: پرینت سه بعدی، یک راه حل همه کاره برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای صنعتی و هنری محسوب می‌شود؛ از مدل‌های با وضوح بالا گرفته تا نمونه‌سازی اولیه، ابزارسازی دقیق برای فرآیندهای تولید سنتی و حتی سفارشی‌سازی قطعات مصرفی نهایی. این روش تکنولوژیک مزایای بی‌شماری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. در این مقاله پس از بررسی 3 مزیت مهم پرینت سه بعدی، سراغ 8 صنعت پیشرفته که از کاربرد پرینتر سه بعدی بهره‌مند می‌شوند، می‌رویم. با ما همراه باشید.

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

3 مزیت مهم کاربرد پرینتر سه بعدی

کاربرد انواع پرینتر سه بعدی، می‌تواند مزایای مختلفی برای تمام صنایع به ارمغان بیاورد. سرعت، کیفیت و قابلیت سفارشی‌سازی، 3 نمونه از مهم‌ترین مزایای پرینت سه بعدی هستند. در این بخش به بررسی این 3 مزیت مهم کاربرد پرینت سه بعدی می‌پردازیم.

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

1- نمونه‌سازی اولیه با سرعت مناسب

نمونه‌سازی سریع، پایه و اساس توسعه فناوری پرینت سه بعدی بود. فرآیند ایجاد یک مدل، نمونه یا نسخه آزمایشی از محصول واقعی که باید توسعه داده شود، در مرحله اولیه به عنوان نمونه‌سازی شناخته می‌شود. نمونه‌سازی به فرآیند توسعه محصول کمک می‌کند و بهترین خروجی ممکن را از محصول نهایی تضمین می‌کند.

رایج‌ترین کاربرد پرینتر سه بعدی در مهندسی، طراحی و ساخت، نمونه‌سازی سریع است. قبل از چاپگرهای سه بعدی، تکرار عملیات، فرآیندی زمان‌بر بود. آزمایش طرح‌ها زمان زیادی به طول می‌انجامید و ایجاد نمونه‌های اولیه، روزها یا هفته‌ها طول می‌کشید. سپس، با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی و پرینت سه بعدی، ساخت نمونه‌های اولیه جدید در چند ساعت ممکن شد. بر این اساس می‌توان نمونه‌ها را از نظر کارایی آزمایش کرد. سپس بر اساس نتایج و با تکرار چندین باره عملیات جدید، می‌توان نمونه‌های اولیه را در عرض یک روز، تغییر و بهبود داد.

نمونه‌سازی سریع با پرینترهای سه بعدی رومیزی داخلی مقرون به صرفه به شما این امکان را می‌دهد که در عرض یک روز نمونه‌های اولیه متنوعی ایجاد کنید. در این فرآیند شما می‌توانید چندین عملیات تکراری مختلف انجام دهید و بر اساس نتایج آزمایش و تجزیه و تحلیل‌های واقعی صورت گرفته و همچنین با اعمال تغییراتی در نحوه طراحی، اندازه، شکل یا مونتاژ، محصولات بهتری را به کاربران عرضه کنید.

 اکنون می‌توان محصولات عالی را با سرعت‌های سرسام‌آور تولید کرد که به نوآوری سرعت می‌بخشد. با کاربرد پرینتر سه بعدی برای نمونه‌سازی سریع و خودکفای محصولات خود، می‌توانید محصولات را سریع‌تر و با کیفیتی بهتر، روانه بازار کنید. از آنجایی که نمونه‌سازی سریع مهمترین کاربرد پرینتر سه بعدی است، به طور گسترده در صنایع خودروسازی، مهندسی، هوافضا و معماری استفاده می‌شود.

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

2- ابزارسازی با کیفیتی ویژه

با کاربرد پرینتر سه بعدی می‌توانید ابزارهای ساخت خود را با کیفیت بهتری در اختیار داشته باشید. علاوه بر این می‌توانید فرآیند توسعه محصول را تسریع کنید، عملیات را با سرعت بیشتری تکرار کنید و با استفاده از ابزارهای پرینت سه بعدی در فرآیند توسعه خود، محصولات بهتری را در بازار عرضه کنید. این کاربرد پرینتر سه بعدی شما را قادر می‌سازد تا قبل از شروع فرآیند تولید انبوه، طرح و همچنین  مواد و متریال پرینت سه بعدی خود را تأیید نهایی کنید. همچنین ابزارسازی، وسیله‌ای مقرون‌به‌صرفه برای تولید مجموعه‌های سفارشی یا محدود از قطعات مصرفی نهایی را فراهم می‌کند.

ابزارهای کمکی که با کاربرد پرینتر سه بعدی به سادگی در دسترس قرار می‎‌گیرند، نقش مهمی در صنعت تولید و ساخت ایفا می‌کنند. پرینت سه بعدی، ابزاری حیاتی برای رسیدگی به مشکلات رایجی هستند که در طول فرآیند تولید به وجود می‌آیند. این شامل نیاز به جک‌های سفارشی، وسایل، ابزار و قطعات جایگزین می‌شود. شما می‌توانید از پرینت سه بعدی برای بهبود کارایی فرآیند تولید، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و بهبود کیفیت محصولات استفاده کنید.

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

3- تولید و سفارشی‌سازی قطعات مصرف نهایی

ساخت قطعات سفارشی نهایی و طرح‌های پیچیده، یکی از مهم‌ترین انواع کاربرد پرینتر سه بعدی است. قطعه مصرف نهایی، کالایی است که به عنوان یک محصول فروخته می‌شود، یا به عنوان یک مجموعه فرعی در یک محصول استفاده می‌شود. با کاربرد پرینتر سه بعدی، می‌توانید قطعات مصرفی نهایی را بدون ابزار ایجاد کنید. این روش تکنولوژیک این امکان را فراهم می‌کند که قطعات سفارشی و طرح‌های پیچیده را به روشی مقرون‌به‌صرفه و مطابق با نیاهای خاص هر کاربر ایجاد کنید.

انواع پرینتر سه بعدی- اینوفب

8 مورد از برترین انواع کاربرد پرینتر سه بعدی

با مزیت‌های مختلفی که تکنولوژی پرینت برای کاربران تمام صنایع به ارمغان می‌آورد، آشنا شدیم. از زمان آغاز به کار این تکنولوژی از اوایل دهه 1990 میلادی، پرینت سه بعدی رشد کرده و امروزه تقریباً بر هر صنعت بزرگ در سراسر جهان تأثیرگذار است. اما همچنان اکثر مردم از تنوع کاربرد پرینتر سه بعدی در جامعه امروزی بی‌اطلاع هستند. در این بخش به بررسی 8 مورد از صنایعی که بیشترین بهره را از کاربرد پرینتر سه بعدی می‌برند، خواهیم پرداخت؛ صنایعی اعم از 1- هوا و فضا، 2- خودروسازی، 3- مد و فشن، 4- مجسمه‌سازی، 5- جواهرسازی، 6- دندان‌پزشکی،  7- تولید پروتزها و اندام‌های مصنوعی و 8- صنعت غذاسازی.

1- هوا و فضا

صنایع هوافضا و هوانوردی اولین پذیرندگان فناوری پرینت سه بعدی بودند. بر کسی پوشیده نیست که صنعت هوافضا یک صنعت جدی تحقیقات فشرده با سیستم‌های پیچیده از اهمیت حیاتی برخوردار است. در نتیجه، شرکت‌ها با مؤسسات تحقیقاتی برای ایجاد فرآیندهای کارآمد و پیچیده برای تکمیل استفاده از فناوری پرینت سه بعدی همکاری کردند. در حال حاضر تعداد زیادی از قطعات هواپیما توسط کاربرد پرینتر سه بعدی، با موفقیت ساخته، آزمایش شده و در صنعت استفاده می‌شود. شرکت‌های جهانی بوئینگ، داسو اویشن و ایرباس، در حال حاضر از این فناوری در تحقیقات و تولید استفاده می‌کنند.

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

2- صنعت خودروسازی

خودروسازی، صنعت دیگری است که در آن نمونه‌سازی سریع قبل از تولید و پیاده‌سازی محصول نهایی، حیاتی است. نمونه‌سازی سریع و پرینت سه بعدی، تقریباً همیشه دست به دست هم می‌دهند. درست مانند صنعت هوافضا، صنعت خودرو هم با اشتیاق از کاربرد پرینتر سه بعدی استقبال کرد. صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین ذینفعان فناوری پرینت سه بعدی بوده و خواهد بود. فورد، مرسدس بنز، هوندا، لامبورگینی، پورشه و جنرال موتورز از جمله اولین پذیرندگان این تکنولوژی در صنعت خودرو هستند. پرینت سه بعدی قطعات یدکی خودرو، یکی از مهم‌ترین کاربردهای این تکنولوژی در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود.

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

3- مد و فشن

 اگرچه کاربرد پرینتر سه بعدی در زمینه مد و فشن، هنوز در مراحل اولیه خود است، اما لباس‌های پرینت سه بعدی و حتی مد روز به طور فزاینده‌ای محبوب ‌شده‌اند. لباس‌های هنرمندانه، پیچیده و سفارشی، می‌توانند با استفاده از رشته‌های انعطاف‌پذیر ایجاد شوند.

در حال حاضر، ساخت این لباس‌ها آنقدر طول می‌کشد که قیمت‌ها همچنان بالا بماند، اما با نوآوری‌های آینده، می‌توان لباس‌های پرینت سه‌بعدی سفارشی‌ و طرح‌های جدیدی را ارائه کرد که قبلاً دیده نشده‌اند. لباس یکی از انواع کاربرد پرینتر سه بعدی است که کمتر شناخته شده است، اما این پتانسیل را دارد که برای اکثر استفاده شود؛ چرا که در نهایت، همه ما باید لباس بپوشیم!

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

در این میان یکی از بهترین نمودهای کاربرد پرینتر سه بعدی در زمینه مد و فشن، پرینت کفش و زیره و به طور اختصاصی، تولید ماکت زیره کفش است. احتمالاً تا به حال کفش‌های خلاقانه‌ پرینت سه بعدی که توسط برندهای ورزشی مطرح تولید شده‌اند، را مشاهده کرده باشید. اما کاربرد این روش تکنولوژیک فقط محدود به برندهای خاص باقی نخواهد ماند. چرا که کاربرد پرینتر سه بعدی می‌تواند فرآیند تولید کفش را متحول کند.

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

4- ساخت مجسمه‌ و تندیس

اکنون که روش‌ها و گزینه‌های متعددی برای متریال پرینت سه بعدی وجود دارد، طراحان می‌توانند ایده‌های خود را راحت‌تر تولید و به طور مکرر آزمایش کنند. زمان تولید و اجرای ایده‌ها با کاربرد پرینتر سه بعدی بسیار کاهش یافته است. این نه تنها به نفع طراحان است بلکه برای مشتریان و مصرف‌کنندگان هم مزایایی به همراه دارد. نرم‌افزار تخصصی نیز در حال توسعه است تا به این طراحان کمک کند ایده‌های خود را آزادانه‌تر بیان کنند. انقلاب پرینت سه بعدی برای بسیاری از هنرمندان سه بعدی، از جمله جاشوا هارکر، هنرمند سرشناس آمریکایی که در هنر پرینت سه بعدی و مجسمه‌سازی پیشگام است، شهرت فراوانی به ارمغان آورده است. پرینت سه بعدی تندیس هم یکی از کاربردهای بی‌نظیر تکنولوژی‌های نوظهور و روش ساخت افزودنی محسوب می‌شود. روشِ تولید افزودنی، فرصت‌های طراحی بی‌نظیری را برای افراد حرفه‌ای‌ و علاقه‌مندان به پرینت سه بعدی تندیس و مجسمه ارائه می‌دهد.

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

5- جواهرات

در حالی که در زمان آغاز به کار تصور این موضوع کمی دشوار بود، اما کاربرد پرینتر سه بعدی در ساخت جواهرات روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا کرد. مزیت اصلی کاربرد پرینتر سه بعدی در این زمینه هنری، ایجاد طیف گسترده‌ای از طرح‌های جواهرات مطابق با ترجیحات خریداران است. پرینت سه بعدی، شکاف بین خریدار و فروشنده را پر کرده است. در حال حاضر، مردم می‌توانند قبل از خرید محصول نهایی، طرح‌های خلاقانه هنرمند جواهرساز را مشاهده کنند. با این روش، زمان انجام پروژه کوتاه است و قیمت محصول هم نسبت به روش‌های سنتی، پایین است. با کاربرد پرینتر سه بعدی می‌توان جواهرات عتیقه یا جواهرات ساخته شده از طلا و نقره را ساخت.

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

6- دندان‌پزشکی

یکی دیگر از انواع کاربرد پرینتر سه بعدی، در حوزه دندان‌پزشکی است. پروتزها در حال حاضر توسط پرینت سه بعدی ساخته می‌شوند و روکش‌های دندانی با رزین‌های ریخته‌گری، قالب‌گیری می‌شوند تا از تناسب کامل اطمینان حاصل شود. نگهدارنده‌ها و ترازها نیز با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی دندان ساخته می‌شوند.

بیشتر تکنیک‌های قالب‌های دندانی نیاز به گاز گرفتن در بلوک‌ها دارند که برخی افراد آن را تهاجمی و ناخوشایند می‌دانند. مدل‌های دقیق دهان را می‌توان بدون گاز گرفتن چیزی با استفاده از کاربرد پرینتر سه بعدی و دستگاه اسکن ایجاد کرد. سپس از این مدل‌ها برای ایجاد تراز، دندان مصنوعی یا قالب تاج استفاده کرد. ایمپلنت‌ها و مدل‌های دندانی را می‌توان با هزینه بسیار کمتر در خانه پرینت کرد و با این روش، هفته‌ها در زمان انتظار صرفه‌جویی کرد.

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

7- اندام مصنوعی

 قطع عضو رویدادی است که زندگی را تغییر می‌دهد. با این حال، پیشرفت در ساخت پروتز به افراد این امکان را می‌دهد تا بیشتر عملکرد قبلی خود را به دست آورند و فعالیت های کامل خود را از سر بگیرند. کاربرد پرینتر سه بعدی، پتانسیل‌های فراوانی در این زمینه دارد. در این روش، یک فرآیند اسکن دیجیتالی که در طول توسعه پروتز استفاده می‌شود، امکان تکرار دقیق هندسه‌های اندام گمشده فرد را نیز فراهم می‌کند. با این روش هزینه به مراتب پایین‌تر می‌آید و همچنین فرآیند ساخت پروتز برای بیمار آسان‌تر طی می‌شود.

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

8- غذاسازی

 برای مدت طولانی، این زمینه از نظر پرینت سه بعدی نادیده گرفته می‌شد و اخیراً تحقیقات و توسعه‌هایی در این زمینه موفقیت‌آمیز بوده است. یکی از نمونه‌ها تحقیقات معروف و موفقی است که توسط ناسا در زمینه پرینت پیتزا در فضا انجام شده است. این تحقیقات پیشگامانه بسیاری از شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به زودی کاربرد پرینتر سه بعدی را توسعه دهند. اگرچه این روش هنوز به طور گسترده و به صورت تجاری مورد استفاده قرار نگرفته است؛ اما کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت تولید غذا، چندان دور از تصور نیست!

کاربرد پرینتر سه بعدی- اینوفب

مقالات پیشنهادی برای مطالعه:

هزینه پرینت سه بعدی

سفارش پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی زیره و کفش


منبع: analyticssteps | formlabs

امتیاز ما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا