سفارش پرینت سه بعدی 

چاپگرهای مرکز پرینت سه بعدی اینوفب برای چاپ سه بعدی در زمینه‌های مختلفی چون پزشکی، جواهرات، قطعات خاص، کفش، زیره، طرح ها، اندازه ها و رنگ های مختلف در اختیار شما هستند. ما در مسیر دستیابی به یک محصول منحصر به فرد؛ از ایده اولیه تا طراحی و مدل‌سازی، بازنگری و بهود، چاپ و نمونه اولیه در کنار واحد های صنعتی و تولیدی هستیم.

اختصاصی مرکز خدمات پرینت سه بعدی تبریز: پرینتر سه بعدی یک ابزار تولید سه بعدی نوپاست که طرح‌های کامپیوتری را به نمود فیزیکی آن تبدیل می‌کند. چاپگرهای سه بعدی طیف گسترده‌ای از اشکال، اندازه‌ها و انواع دارند، اما در اصل همه آنها ماشین‌های تولید افزودنی تحت کنترل کامپیوتر هستند. مشابه نحوه‌‌ی قرار دادن جوهر در چاپگرهای کاغذی در یک لایه برای ایجاد یک تصویر، پرینترهای سه بعدی مواد را لایه به لایه برای ایجاد یک شی سه بعدی می‌گذارند.

پرینترهای سه بعدی طیف وسیعی از کاربردها را دارند؛ طراحان از این فناوری برای آزمایش ایده‌های محصول استفاده می‌کنند، شرکت‌های تولیدی برای ساخت قطعات پیچیده و سازندگان برای ساخت یراق آلات استفاده می‌کنند. اگرچه انواع مختلف و کاربردهای پرینترهای سه بعدی بسیار متفاوت است، با این حال همه پرینتر های سه بعدی را می‌توان به سادگی به عنوان یک ابزار توصیف کرد. آنها به مردم اجازه می‌دهند چیزهایی بسازند که قبلاً قادر به ساختن آن نبودند.

از این راهنما می‌آموزید که چاپگر های سه بعدی چیست، چگونه کار می‌کنند، چه زمانی باید استفاده شوند و چگونه برای آنها طراحی و از آنها استفاده کنید. همچنین ضمن آشنایی با مراحل سفارش پرینت سه بعدی، منابعی را در مورد خرید چاپگرها و خدمات پرینت سه بعدی ارائه خواهم کرد. پس از اتمام این مطلب، امیدوارم بتوانید برخی چیزها را خودتان چاپ کنید!

 

پرینت سه بعدی چیست؟

چاپگرهای سه بعدی به عنوان ماشین ها در چند دسته مختلف قرار می‌گیرند. به دلیل روشی که پرینترهای سه بعدی کار می‌کنند، به آنها ماشین آلات تولید افزودنی نیز می‌گویند. به جای اینکه دستگاه قطعاتی را از بلوکی از مواد خام برای تشکیل یک شکل خاص (تولید کاهشی) برش دهد یا سوراخ کند، چاپگرهای سه بعدی مواد را ذره ذره اضافه می‌کنند تا کار خود را شکل دهند و آنها را به ماشین‌های تولیدی افزودنی تبدیل می‌کنند. به‌طور خلاصه، این بدان معناست که چاپگرهای سه بعدی ماشین‌هایی هستند که توسط رایانه‌ها کنترل می‌شوند و به روش افزودن مواد، شکلی را خلق می‌کنند که برنامه‌ریزی شده‌اند.

در مقایسه با سایر ماشین‌های صنعتی سی‌ان‌سی، پرینترهای سه بعدی ناکارآمد هستند زیرا برای ساخت قطعات به مقیاس ساعت‌ها زمان نیاز دارند، در حالی که سایر ماشین‌ها مانند ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی می‌توانند قطعات قوی‌تر و بادوام‌تری را در عرض چند دقیقه تولید کنند. پرینترهای سه بعدی مختلف معایب و مزایای متفاوتی دارند، اما بیشتر پرینترهای سه بعدی به دلیل نحوه‌ی ایجاد قطعات، قطعاتی نسبتا ضعیف و کوچکی تولید می‌کنند. پس چرا از پرینت سه بعدی استفاده کنیم؟

پرینترهای سه بعدی می‌توانند بسیار ارزان باشند، بنابراین به هر کسی که یک چاپگر دارد اجازه می‌دهد هر چیزی را به‌راحتی بسازد. آنها به طراحان اجازه می‌دهند مستقیماً از ایده‌ها به واقعیت بروند، امکان تکرار سریع‌روی طرح‌ها را فراهم می‌کنند و می‌توانند هندسه‌های پیچیده‌ای را بدون مشکل ایجاد کنند. به‌طور خلاصه، تنها با فشار دادن یک دکمه، می‌توانید هر آنچه را که تصور می‌کنید بسازید.

نمونه‌سازی سریع

برخلاف اکثر ماشین‌های سی‌ان‌سی دیگر، پرینترهای سه‌بعدی هزینه‌های راه‌اندازی یا روش‌های بسیار کمی دارند؛ و به همین دلیل است که در سال های اخیر سفارش پرینت سه بعدی نیز رونق فراوانی یافته است. پرینترهای سه بعدی را می‌توان برای تولید قطعات طراحی شده سفارشی نسبتاً سریع و ارزان استفاده کرد، که چاپگرهای سه بعدی را به یکی از بهترین ابزارهای نمونه‌سازی سریع تبدیل می‌کند. ماشین‌های تولیدی در مقیاس بزرگ‌تر ممکن است برای هر قطعه جدید نیاز به قالب‌ها یا وسایل دقیق ماشین‌کاری شده داشته باشند، به این معنی که هزینه‌های راه‌اندازی و مراحل بیشتری برای تولید محتوا دارند. آنها برای ساختن صدها یا هزاران قطعه خاص بارها و بارها تنظیم شده‌اند. با استفاده از یک چاپگر سه بعدی، می‌توان یک قطعه را ارزان طراحی کرد و ساخت و سپس طراحی آن را می‌توان چندین بار متوالی اصلاح، چاپ و آزمایش کرد، قبل از اینکه قطعه به تولید در مقیاس کامل برسد.

هندسه های پیچیده

پرینت سه بعدی یک فرآیند تولید اتوماتیک است. فقط با فشار دادن یک دکمه، هر چیزی که طراحی کنید ساخته می‌شود. سایر روش‌های تولید مانند مته پرس، ماشین تراش یا فرز، باید توسط سازنده انجام شود. قطعه کار باید توسط کاربر تراز، اندازه‌گیری و ماشین کاری شود که خطای انسانی را در ساخت قطعه وارد می‌کند. چاپگرهای سه بعدی، به دلیل روشی که قطعات را ایجاد می‌کنند، می‌توانند بسیاری از قطعات را با هندسه‌های پیچیده بسازند، از جمله اشکال طبیعی مانند اندام‌های مصنوعی یا ماکت‌‌های حیوانی، یا اشکال پیچیده‌تر مانند چند وجهی یا کپی‌های ساختمانی مقیاس. چاپگرهای سه بعدی فرصت‌های زیادی را در اختیار سازندگان قرار می‌دهند فقط به این دلیل که به مردم اجازه می‌دهند چیزهایی بسازند که قبلاً نمی‌توانستند بسازند.

محتوای سفارشی شده

همانطور که قبلا توضیح داده شد، طرح های سه بعدی را می‌توان به‌راحتی در رایانه تغییر داد و سپس دوباره چاپ کرد. این بدان معناست که فایل‌ها را می‌توان برای افراد یا چیزهای خاص سفارشی کرد و به راحتی چاپ کرد، بدون تغییر در تنظیمات دستگاه. توانایی ایجاد محتوای شخصی‌سازی‌شده هم برای تولید در مقیاس کوچک و هم برای سازندگان ارزشمند است، زیرا به آنها اجازه می‌دهد طرح‌هایی را برای افراد خاص ایجاد کنند یا حتی طرح‌هایی را تولید کنند که دیگران به آن‌ها می‌دهند. جواهرات شخصی سازی شده، پروتزهای متناسب سفارشی و حتی اسکن سه بعدی افراد جزو مرسوم ترین موراد در سفارش پرینت سه بعدی است.

پرینت سه بعدی چگونه کار می‌کند؟

برای درک دقیق‌تر نحوه‌ی کار پرینترهای سه بعدی و نحوه‌ی طراحی برای آنها، باید انواع مختلف پرینترهای سه بعدی موجود در بازار را بدانید. اگرچه مواد و روش‌های ایجاد قطعات بسیار متفاوت است، اما همه پرینترهای سه‌بعدی با افزودن مواد لایه‌به‌لایه، قطعات را می‌سازند و هر لایه را به هم می‌آمیزند تا یک جسم جامد بسازند.

سفارش پرینت سه بعدی تبریز اینوفب

چند نوع مختلف از فرآیندهای چاپ سه بعدی وجود دارد: برخی از آنها برای تولید در مقیاس بزرگتر مناسب‌تر هستند، برخی دیگر اجازه می‌دهند چندین ماده یا رنگ در طول چاپ وجود داشته باشند، و برخی از انواع چاپگرها به دلیل نحوه عملکرد آنها حتی می‌توانند نسبتاً آسان ساخته شوند. من متداول‌ترین انواع چاپگرهای سه بعدی را در این راهنما گنجانده‌ام، چند نوع چاپگر دیگر نیز وجود دارد، اما بیشتر آنها از چهار مورد زیر ناشی می‌شوند.

مدل‌سازی رسوب ذوب شده (FDM)

مدل سازی رسوب ذوب شده احتمالاً یکی از رایج‌ترین انواع پرینت سه بعدی است که درک آن نیز ساده است. در این نوع پرینت سه بعدی،  معمولاً مواد آن که پلاستیک ABS یا PLA است، توسط سر چاپگر ذوب شده و بر روی بستر چاپگر اکسترود می‌شود، مشابه نحوه رسوب جوهر بر روی صفحه چاپگر کاغذ. سر اکسترودر چاپگر، مواد را لایه به لایه می‌گذارد تا یک مدل سه‌بعدی بسازد، و هر لایه با سرد شدن به لایه قبلی متصل می‌شود.

چاپگرهای FDM به دلیل ارزان بودن و راحتی ساختی که دارند، جزو رایج‌ترین پرینترهای رومیزی هستند. دقت آنها بستگی به کیفیت موتورهایی دارد که موقعیت سر اکسترودر را نسبت به سکوی ساخت کنترل می‌کنند و همچنین ظرافت سر اکسترودر در هنگام اکسترود کردن مواد. از آنجایی که مواد لایه به لایه ساخته می‌شوند، قطعات چاپ شده در طول مقطع افقی خود ضعیف می‌شوند. علاوه بر این، هر بخش آویزان از قطعات پرینت سه بعدی در چاپگرهای FDM به مواد پشتیبانی نیاز دارد تا برآمدگی را حفظ کند.

پرینت سه بعدی SLA (استریولیتوگرافی)

استریولیتوگرافی یا پرینت سه بعدی SLA قدیمی‌ترین روش پرینت است که در آن برای جامد کردن رزین مایع با اشعه ماوراء بنفش از لیزر استفاده می‌شود. در حالی که پرینترهای FDM لایه‌های رشته را بیرون می‌کشند تا مدل سه‌بعدی را تشکیل دهند، پرتو لیزر روی چاپگر SLA تکه‌ای از قطعه را بیرون می‌کشد تا رزین مایع را لایه به لایه خشک کند و قطعه سه‌بعدی را ایجاد کند. در حالی که اکثر چاپگرهای سه بعدی دیگر از پایین قطعه چاپ می‌کنند و به سمت بالا حرکت می‌کنند، چاپگرهای SLA می‌توانند از بالا به پایین چاپ کنند. حمام لیزر و رزین در پایه چاپگر قرار می‌گیرد و قسمت به سکوی ساخت پایین ثابت می‌شود و هنگام چاپ کشیده می‌شود.

پرینتر های SLA به دلیل ماهیت خود می‌توانند بسیار سریع و دقیق باشند. با این حال، رزین به خودی خود گران است و باید در ظروف مخصوص نگهداری شود. اکثر رزین‌ها، زمانی که پخت می‌شوند، معمولاً بسیار شکننده هستند و نمی‌توانند نیروی زیادی را تحمل کنند، بنابراین چاپ SLA معمولاً برای نمون‌ سازی مفید است، اما نه تولید. مانند چاپگرهای FDM، چاپگرهای SLA به ساختارهای پشتیبانی برای قطعات چاپی نیاز دارند، اما مواد آنها محدود است زیرا آنها فقط می‌توانند در رزین پخته شده چاپ کنند و نمی توانند چندین نوع ماده را به طور همزمان چاپ کنند. با این حال، دقت چاپگرهای SLA به آنها امکان چاپ ساختارهای بسیار پیچیده و ظریف را می‌دهد.

پرینت سه بعدی SLS (تف جوشی لیزری انتخابی)

تف جوشی لیزری شبیه استریولیتوگرافی است که در آن از لیزر برای جامد کردن مواد و تشکیل یک شکل جامد استفاده می‌شود. بزرگترین تفاوت بین این دو فناوری این است که در حالی که برای چاپ SLA از رزین مایع استفاده می‌شود، در تف جوشی لیزری مواد پودری استفاده می‌شود. لایه‌هایی از پودر روی یک تخت چاپ گذاشته می‌شوند و ذرات هر لایه توسط لیزر خشک می‌شوند. تف جوشی لیزری از این جهت مفید است که می‌تواند طیف وسیعی از مواد از جمله پلاستیک، شیشه و برخی فلزات را پشتیبانی کند.

برای چاپ قطعات در دستگاه SLS به هیچ ماده پشتیبانی نیازی نیست زیرا قطعات در قدرت غوطه‌ور هستند، بنابراین می‌توان از آنها برای ایجاد قطعات پیچیده‌تر و دقیق‌تر از سایر چاپگرها استفاده کرد. با این حال، آنها معمولاً فقط در صنعت یافت می‌شوند زیرا به لیزرهای با قدرت بالا نیاز دارند و می‌توانند بسیار گران باشند.

پرینت سه بعدی LOM (ساخت اشیای چند لایه)

در فرآیند ساخت اشیای چند لایه، از لیزر یا چاقو برای برش تکه‌های مدل سه بعدی از ورق های مواد استفاده می‌شود. هر ورق از مواد روی ورق قبلی کشیده شده و توسط ابزار برش بریده می‌شود و سپس چسب‌زنی انجام می‌شود تا ورق بعدی به آن بچسبد. بنابراین چاپگر، پشته‌هایی از مواد ورق برش خورده و ذوب شده را با هم تولید می‌کند. از آنجایی که چاپگرهای LOM از پشته‌های کاغذ تشکیل شده‌اند، می‌توان کاغذ را قبل از استفاده در دستگاه روی (دو بعدی) چاپ کرد، به این معنی که این چاپگرها در واقع می‌توانند برای ایجاد مصنوعات پرینت سه بعدی رنگی استفاده شوند.

چاپگرهای سه بعدی به طراحان این امکان را می‌دهند که مستقیماً از ایده‌ها و طرح‌های مفهومی به مدل و ماکت های فیزیکی بروند. برای انجام این کار، شی باید با استفاده از نوعی نرم افزار طراحی سه بعدی بر روی کامپیوتر طراحی شود. هنگامی که یک قطعه طراحی شد، می‌توان آن را به نرم افزار مخصوص چاپگر سه بعدی وارد کرد، که قطعه را برش می‌دهد و لیستی از مسیرها و جهت‌های مورد استفاده برای ایجاد قطعه را برای چاپگر ارسال می‌کند.

این پرینترها هزینه تولید بسیار پایینی دارند زیرا مواد اولیه آن فقط از کاغذ یا پلاستیک است. آنها مزیت چاپ قطعات انعطاف‌پذیر و مستحکم را به دلیل خواص مواد ورق‌ها دارند. در حالی که قطعات قوی هستند، آنها فقط پشته‌های کاغذ هستند، بنابراین تمایل دارند به راحتی پوشیده شوند و ویژگی‌های قطعات کوچک به‌راحتی باز می‌شوند. ماشین‌های LOM در ایجاد قطعات بزرگ با حداقل جزئیات کوچک بهترین هستند. هر پرینت نیاز به پس‌پردازش زیادی دارد تا قسمت از بقیه مواد حذف شود. این چاپگرها معمولاً ضایعات زیادی تولید می‌کنند زیرا هر قسمت باید از پشته‌های کاغذ حفر شود و هندسه قطعات ایجاد شده به دلیل نحوه ساخت قطعات محدود می‌شود.

طراحی سه بعدی برای پرینت سه بعدی

برنامه‌های مختلف CAD (طراحی به کمک کامپیوتر) برای طراحی مدل های سه بعدی در جهت اهداف مختلفی وجود دارد. برنامه‌های طراحی مانند Tinkercad یا Autodesk 123D برای مبتدیان علاقه‌مند به طراحی سه بعدی و پرینت سه بعدی، رایگان و عالی هستند، در حالی که برنامه‌هایی مانند SolidWorks و Autodesk Inventor توسط مهندسان حرفه‌ای برای طراحی قطعات و مجموعه‌ها در جهت تولید استفاده می‌شوند.

نحوه کار پیرنتر های سه بعدی - اینوفب

جهت بخشی

مشابه فرآیند تولید، هنگام طراحی برای پرینت سه بعدی نیز، دستورالعمل‌ها و محدودیت‌هایی در طراحی وجود دارد که باید رعایت شود. یکی از مهمترین ملاحظات در طول فرآیند طراحی، طراحی با در نظر گرفتن جهت ساخت است. همه پرینترها شروع به ساخت قطعه از بستر چاپ می‌کنند، بنابراین به خاطر بسپارید که قطعه از چه جهتی چاپ می‌شود مهم است. در حالی که تعیین جهت‌گیری قطعه‌ی بهینه در همه چاپگرها کمی متفاوت است، طراحی برای بهینه‌سازی آن جهت، مصرف مواد، زمان چاپ و خطر خرابی چاپ را به حداقل می‌رساند.

کاهش زمان چاپ و مواد پشتیبانی

با جهت‌دهی درست قسمتی که مد نظر دارید، می‌توانید مقدار مواد پشتیبانی مورد نیاز را کاهش دهید، که می‌تواند مواد و زمان چاپ را به حداقل برساند. جدا کردن مواد پشتیبان ممکن است سخت باشد و سطحی ناهموار ایجاد کند و در صورتی که قصد دارید قطعه شما شبیه یک محصول نهایی باشد، این بهترین راه نخواهد بود. برای از بین بردن اثرات مواد نگهدارنده، قطعات باید صیقل داده شده و صاف شوند.

قدرت بخش

در اکثر چاپگرهای رومیزی، قطعات معمولاً تمایل دارند در امتداد سطح مقطع قطعه که موازی با صفحه ساخت هستند، شکسته شوند. مواد لایه به لایه گذاشته یا پخته می‌شوند و لایه‌ها به خوبی با هم ترکیب نمی‌شوند و درزهایی را در امتداد سطح مقطع قطعه ایجاد می‌کنند. این بدان معنی است که در صورت اعمال نیرو، قطعات می‌توانند به راحتی در امتداد آن صفحات بشکنند. اگر می‌دانید چگونه و کجا نیرو به قسمتی از قطعه‌ی شما وارد می‌شود، قسمت خود را طوری جهت دهی کنید که جهت نیرو در امتداد آن سطح مقطع نباشد.

برآمدگی ها و قوس ها

همانطور که قبلاً اشاره کردم، اکثر چاپگرها به ساختارهای پشتیبانی چاپی نیاز دارند تا ویژگی های آویزان صاف قطعات خود را حفظ کنند. از آنجایی که مواد بصورت لایه به لایه قرار می‌گیرند، اکثر چاپگرها (عمدتاً چاپگرهای FDM و SLA) می ‌وانند تا حدود 45 درجه‌ی افقی را بدون نیاز به تکیه گاه کنترل کنند و همچنین می‌توانند ویژگی‌هایی مانند سوراخ‌های عمودی یا قوس‌های گرد با حداقل افتادگی ایجاد کنند. برای جلوگیری از مواد نگهدارنده، توجه داشته باشید که رویه‌های مسطح یا با زاویه کم کجا هستند و یا قسمت را دوباره جهت دهی گنید یا مطمئن شوید که توسط سایر ویژگی‌های قطعه، مانند برآمدگی‌های زاویه دار یا قوس‌ها، پشتیبانی می‌شوند.

5 دلیل اصلی سفارش پرینت سه بعدی به دفاتر چاپ

خریدن و راه‌اندازی چاپگر سه بعدی می‌تواند برای پیمودن مسیر طراحی تا رسیدن به محصول نهایی مفید باشد اما با این حال، موارد دیگری مانند زمان صرف شده برای عیب‌یابی و بهینه‌سازی تنظیمات برای تولید و چاپ سه بعدی با کیفیت، می‌تواند خسته‌کننده باشد. از سوی دیگر ممکن است پس از سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زمان و تجهیزات، متوجه شوید که چاپگرتان آن چه می‌خواهید نیست؛ گزینه‌های محدودی دارد و شما امکانات بیشتری می‌خواستید.

سفارش پرینت سه بعدی

در ادامه با ما همراه شوید تا با پنج دلیل اصلی مراجعه به دفاتری مانند اینوفب ( پرینت سه بعدی تبریز ) برای خدمات پرینت سه بعدی خود آشنا شوید:

۱- طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها، مواد و رنگ‌ها

اکثر مصرف‌کنندگان چاپگرهای سه بعدی از پلاستیک، مانند فیلامنت پی‌اِل‌اِی (PLA) یا اِی‌بی‌اِس (ABS)، و یا نوعی رزین حساس به نور استفاده می‌کنند. قطعات پلاستیکی یا رزین در مقیاس کوچک‌تر برای نمونه‌سازی اولیه به خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما مواد و فناوری های ِ سه بعدیِ بسیار بیشتری برای کشف وجود دارد.

سفارش پرینت سه بعدی

به عنوان مثال، آلومینیوم پخته شده با لیزر، به شما توانایی ساخت اشکال ساختاری آلی با فلز سبک وزن می‌دهد که برای کاربردها و نیازهای صنعتی و ساختمانی، عالی است. اگر نیاز به صرفه‌جویی در وزن یا ساخت قطعه‌ای دارید که ضد حساسیت باشد، چاپ تیتانیوم ایده‌آل‌ترین گزینه برایتان خواهد بود.

با چاپگرهای سه بعدی رومیزی، شما محدودیت در اندازه چاپ دارید، درحالی که با یک دفتر خدمات مانند  مرکز پرینت سه بعدی تبریز می‌توانید چاپ‌های واقعاً بزرگ را در یک قطعه دریافت کنید. شما می‌توانید وسیله‌ی کوچکی مانند (یک قطعه بازی ریز و با جزئیات پیچیده، که از فولاد ضد زنگ با جزئیات بالا ساخته شده است) یا وسیله‌ی بسیار بزرگی مانند (یک قسمت مبلمان که نمونه اولیه آن از رزین ماموت است) تهیه کنید.

۲- شروع آسان

تولید مداوم پرینت‌های سه بعدی، به مهارت نیاز دارد. با این روش، علاوه بر چاپ‌های بدون دردسر، مزایای دیگری نیز دارید مثل:

عدم نیاز به عیب‌‌یابی یک چاپگر خاص و پیچیده، نداشتن نگرانی در مورد مسائل فنی مانند چسبندگی لایه، تاب برداشتن یا سایر تنظیمات ، و حتی نداشتن نیاز به دور انداختن رزین خشک نشده و چاپ‌های ناموفق.

سفارش پرینت سه بعدی

طراحی سه بعدی شما به احتمال زیاد نیاز به بهینه‌سازی دارد، اما هر ماده‌ای که ما ارائه می‌دهیم دستورالعمل‌های طراحی ساده و واضحی دارد. تغییر از چاپ با پی‌ال‌ای یا ای‌بی‌اس به پلی‌آمید (SLS) که از نظر قیمت هم مقرون به صرفه‌تر است، امکان طراحی گسترده‌ای می‌دهد. به علاوه، طراحی با این ماده به نسبت، آسان‌تر است، به خصوص به این دلیل که ساختارهای ترکیبی برای استحکام نیاز ندارد و به خودی خود فشار زیادی می‌تواند تحمل کند.

۳- صرفه‌جویی در زمان و هزینه – حتی در مراحل پردازش بعد از ساخت

اگر مجبور نیستید، چرا باید برای تجهیزات، فضای کاری یا تعمیر و نگهداریِ دستگاه چاپ هزینه کنید؟

علاوه بر این، باید زمانی را صرف یادگیری نحوه‌ی استفاده از یک چاپگر سه بعدی خاص و یا حتی برای تنظیمات یک چاپگر که قبلا با آن کار کرده‌اید زمان زیادی صرف کنید.

حتی در مرحله پردازش بعد از ساخت، زمان با ارزش زیادی را از دست می‌دهید و هزینه‌های اضافی ممکن است داشته باشید. با بیش از 100 ترکیب رنگ، می‌توانید انواع رنگ‌زنی‌های مختلف با متد‌های گوناگون را تجربه و در زمان خود صرفه‌جویی کنید. تمام مواد ارائه شونده از طرف شرکت ما، از نقره گرفته تا رنگ‌ها، دارای روکش‌ها و گزینه‌های مختلفی است که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید تا تجربه‌ای دل انگیز از چاپ سه‌ بعدی داشته باشید.

سفارش پرینت سه بعدی

۴- کارهایِ بیشتر با دردسر کمتر

چاپگر سه بعدی داخلی می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای تولید یک نمونه اولیه باشد. به‌خصوص هنگامی که برای اولین بار شروع به کار می‌کنید یا برای اولین بار یک تکنیک متفاوت را امتحان می‌کنید، زیرا یادگیری روشی کارآمد برای ایجاد یک طرح قابل چاپ، ممکن است همراه با آزمون و خطاهای زیادی باشد.

در “استودیو پرینت سه بعدی تبریز” شما می‌توانید طراحی‌های چالش برانگیز خود را با استفاده از یک چاپگر سه بعدی پیشرفته، با زحمت کمتری تولید کنید.

زمان‌ تولید محصول در این مرکز نسبت به سایر مراکز رقیب بسیار کمتر است تا آنجا که کمتر از 48 ساعت برای مواد خاص در نظر داشته باشید. علاوه بر این، تنوع مواد، سایر گزینه‌های مکمل، کیفیت و سرعت تولید در چاپ سه بعدی داخلی بی نظیر است.

سفارش پرینت سه بعدی شهر

آیا به چندین مدلسازی و چاپ نیاز دارید؟ این دفتر خدماتی می‌تواند چندین چاپ را به طور همزمان تولید کند. و خبر خوب اینکه با سفارش دو یا چند چاپ سه بعدی، به ‌صورت خودکار تخفیف‌های هیجان انگیز برایتان فعال می‌شود.

همچنین تخفیف‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان، معلمان و مربیان در نظر گرفته شده است.

۵- مهارت‌‌های خود را توسعه دهید.

همانطور که در مسیر چاپ سه بعدی خود پیشرفت می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که می‌توانید از توانایی‌های چاپگر سه بعدی بهتر استفاده کنید و یا طراحی‌های مقرون به صرفه هم در زمان و هم در هزینه، تولید کنید و این به معنی این است که می‌توانید کسب و کار خلاقانه خود را با چاپ سه بعدی ایجاد و یا بهتر کنید.

سفارش پرینت سه بعدی

برای همکاری با آماده هستید؟ خیلی راحت و بدون دردسر، فقط کافی است با اولین تماس در مورد جزئیات کار خود توضیحاتی ارائه دهید و در روند مشاوره و همکاری ما قرار بگیرید.

فناوری های مرتبط با سفارش پرینت سه بعدی

ماشین آلات سی ان سی CNC

چاپگرهای سه بعدی در دسته ای از ماشین ها به نام ماشین های “کنترل عددی کامپیوتری” (CNC) قرار می‌گیرند. ماشین‌های CNC ماشین‌هایی هستند که عملکرد آنها توسط کامپیوتر کنترل می‌شود. کنترل کننده ماشین یک فایل CAD را به ماشین می‌دهد و ماشین یک سری عملیات را برای ایجاد آن شی انجام می‌دهد. ماشین‌های CNC معمولاً بسیار دقیق‌تر و قابل اعتمادتر از ماشین‌هایی هستند که توسط انسان کار می‌کنند. پرینترهای سه بعدی ماشین‌های CNC تولید کننده مواد افزودنی هستند، زیرا با کامپیوتر کنترل می‌شوند و برای ایجاد یک قطعه، مواد اضافه می‌کنند. سایر ماشین‌ها، مانند آسیاب و ماشین‌های تراش، ماشین‌های تولیدی کم‌شونده هستند، زیرا مواد را برای ساختن قطعات حذف می‌کنند، درست همانطور که می‌توانید یک تکه کاغذ را برای ایجاد یک شکل برش دهید.

برش لیزری

برش لیزری، مانند پرینترهای سه بعدی، نوع دیگری از فناوری CNC نمونه سازی سریع است. برش‌های لیزری ابزارهای بسیار سریع و کارآمدی هستند که از لیزر برای برش یا حکاکی مواد مسطح بر اساس نقشه های دو بعدی CAD استفاده می‌کنند. می‌توان از آنها برای ساختن نمونه‌های کاربردی از چوب، پلاستیک و گاهی اوقات فلز و در میان مواد دیگر استفاده کرد و همچنین می توان از آنها برای ساخت آثار هنری به دلیل قابلیت های شطرنجی استفاده کرد.

اسکنرهای سه بعدی

اسکنر سه بعدی یکی دیگر از فناوری‌هایی است که معمولاً با چاپ سه بعدی همراه است. اسکنرهای سه بعدی مدل‌های سه بعدی CAD از اشیاء دنیای واقعی را تولید می‌کنند. برای اسکن اشیاء، اسکنرهای سه بعدی نقاط روی شی را به فواصل اسکنر ترسیم می‌کنند و بنابراین می‌توانند یک نمایش سه بعدی از شی ایجاد کنند، که می‌تواند چاپ سه بعدی یا برای کارهای طراحی بیشتر استفاده شود.

 

نحوه طراحی قطعات سفارشی پرینت سه بعدی

هر فرآیند ساختی دارای مزایای متعدد و همچنین محدودیت‌هایی است. در ادامه این مقاله، ملاحظات کلیدی طراحی که در فناوری پرینت سه بعدی اعمال می‌شود را بررسی می‌کنیم. برای افزایش کیفیت محصول خود، این نکات کلیدی را هنگام طراحی قطعات و سفارش پرینت سه بعدی به دفاتر چاپ به خاطر داشته باشید.

 

طراحی مدل‌های سه بعدی با محدودسازی میزان برآمدگی

در تمام فرآیندهای سفارش پرینت سه بعدی، قطعات به صورت لایه‌به‌لایه ساخته ‌می‌شوند. از آنجایی که لایه‌های جدید را نمی‌توان به صورت معلق قرار داد، بنابراین برای حفظ ایستایی قطعه، هر لایه باید روی برخی از مواد زیرین خود سوار شود. برآمدگی‌ها، نواحی از یک مدل هستند که یا تا حدی توسط لایه زیرین پشتیبانی می‌شوند یا اصلاً پشتیبانی نمی‌شوند. محدودیتی در زاویه‌ای که هر پرینتر می‌تواند بدون نیاز به مواد پشتیبانی تولید کند، وجود دارد.

به عنوان مثال، اگر با دستگاه اِف‌دی‌اِم و اِس‌اِل‌اِی پرینت می‌کنید، این زاویه تقریباً 45 درجه است. توصیه می‌‌شود که در فرآیند ساخت و سفارش پرینت سه بعدی محصول خود، برآمدگی‌ها و لبه‌های معلق مدل خود را محدود کنید. زیرا لایه‌هایی که روی ساختارهای نگهدارنده پرینت می‌شوند، معمولاً سطح خشن‌تر و کیفیت ظاهری نامناسبی دارند.

 

ضخامت دیوار در فرآیند ساخت محصول پرینت سه بعدی

دومین نکته‌ای که هنگام طراحی قطعه‌ یا سفارش پرینت سه بعدی محصولی باید در نظر داشت، ضخامت دیوار است. هنگام سفارش پرینت سه بعدی باید در نظر داشت که هر روشی سطح دقت خاص خود را دارد. به عنوان مثال، اِف‌دی‌اِم کمترین دقت را دارد. در حالی که اِس‌اِل‌اِی کمترین تلورانس را دارد. از نظر پایداری قطعه، هر روش پرینت سه بعدی محدودیت و ویژگی‌های متفاوتی از نظر ضخامت دیوار و اندازه دارد.

به عنوان مثال، اگر شما مهندسی هستید که نسل جدیدی از گلایدرهای معلق را طراحی می‌کند، می‌توانید پروتوتایپ یا یک نسخه آزمایشی ‌از محصول را پرینت سه بعدی کنید. به این ترتیب از طریق سفارش پرینت سه بعدی پروتوتایپ می‌توانید کارایی محصول خود را آزمایش کنید. برنامه‌های مدل‌سازی سه‌بعدی به شما اجازه می‌دهند تا بالی بادبانی از جنس پارچه را مدل‌سازی کنید، اما زمانی که می‌خواهید آن را از طریق تکنولوژی پرینت بسازید به احتمال زیاد با مشکلاتی مواجه می‌شوید. این به این دلیل است که ضخامت دیوار مدل کمتر از حداقل مورد نیاز برای پرینت موفق است.

پس هنگام ثبت سفارش پرینت سه بعدی محصول خود مطمئن شوید که طرح‌های سه بعدی شما دارای دیوارهایی به حداقل ضخامت لازم برای فرآیند پرینت هستند. همه پرینترهای سه بعدی می‌توانند قطعات با ضخامت دیواره بیشتر از 0.8 میلی‌متر را با موفقیت پرینت کنند.

 

جلوگیری از خمش و تاب برداشتن

چیزی که در طراحی یک مدل سه بعدی اغلب به راحتی نادیده گرفته می‌شود، این واقعیت است که مواد و متریال‌های مورد استفاده برای پرینت سه بعدی تغییر فیزیکی خواهند داشت؛ این متریال‌های قابل پرینت، ذوب، زینتر و یا با لیزر اسکن می‌شوند. در مرحله نهایی ساخت محصول هم این متریال‌ها طی واکنشی جامد می‌شوند. گرم شدن و سرد شدن مواد می‌تواند باعث تاب برداشتن قطعات در حین پرینت شود.

به ویژه سطوح بزرگ و مسطح می‌توانند در معرض خمش و تاب برداشتن باشند. معمولاً با استفاده از کالیبراسیون صحیح دستگاه و داشتن چسبندگی سطحی کافی بین قطعه و بستر پرینت می‌توان از تاب برداشتن جلوگیری کرد. یک تمرین خوب این است که هنگام سفارش پرینت سه بعدی محصول خود، از سطوح بزرگ مسطح اجتناب کنید و گوشه‌های گرد را به مدل‌های سه بعدی خود اضافه کنید.


طراحی سطح دقیق جزئیات

هنگامی که مدلی با جزئیات پیچیده را در فرآیند سفارش پرینت سه بعدی خود درخواست می‌کنید، مهم است که حداقل مقادیر ابعادی را در نظر داشته باشید؛ مقادیری که هر روش و دستگاه پرینت سه بعدی بتواند از عهده آن برآید. حداقل سطح جزئیات به قابلیت‌ها و مکانیک هر روش پرینت سه بعدی و به ارتفاع لایه‌های ساخت، بستگی دارد. روش و متریال مورد استفاده در فرآیند ساخت بر سرعت و هزینه سفارش محصول شما تأثیر‌گذار است. بنابراین تعیین اینکه آیا جزئیات کوچک‌تر برای مدل شما حیاتی هستند یا خیر، یک تصمیم مهم طراحی است.

 


استفاده از ابزارهای دیجیتال برای طراحی اجزای فیزیکی

مهمترین نکته‌ای که هنگام طراحی و سفارش پرینت سه بعدی قطعات خود باید به خاطر بسپارید، این است که طراحی دیجیتال شما در واقع به یک شی فیزیکی تبدیل خواهد شد. در محیط طراحی دیجیتال، قوانین فیزیکی مانند گرانش وجود ندارد که بتوان به آن پایبند بود. هر چیزی را می‌توان به صورت سه بعدی روی یک بوم دیجیتال طراحی و مدل‌سازی کرد. اما قطعاً همه چیز را نمی‌توان به صورت سه بعدی پرینت کرد. دانستن عوامل کلیدی که در طراحی مدل‌های سه‌بعدی نقش دارند، تضمین می‌کنند که طرح‌های دیجیتالی مورد نظر شما می‌توانند در فرآیند سفارش پرینت سه بعدی به خوبی ساخته شوند.

 

کاربردهای پرینت سه بعدی

نمونه‌سازی و ساخت پروتوتایپ، نیازمند بهبود فرآیندهای موجود تولید و تغییر در نحوه کارکرد مواد و مصالح بود. این تغییرات در نهایت منجر به پیشرفت‌های تکنولوژیکی جدیدی در حوزه نوآوری و ساخت شد. در نتیجه، امروزه امکانات پرینت سه بعدی گسترش یافته است. این پیشرفت‌ها در تمام بخش‌های صنعت تأثیر می‌گذارد. در ادامه لیست جامعی از کاربردهای پرینت سه بعدی ذکر شده است.

 

پرینت سه بعدی در صنعت مد و فشن

اگرچه کاربرد پرینت سه بعدی در صنعت مد و فشن هنوز در مراحل اولیه خود است، اما لباس‌های پرینت سه بعدی و حتی مد روز به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند. لباس‌های پیچیده و سفارشی، مشابه نمونه کارهای” Danit Peleg” و “Julia Daviy”، می‌توانند با استفاده از رشته‌های انعطاف‌پذیر مانند TPU تولید شوند. در حال حاضر، ساخت این لباس‌ها توسط این تکنولوژی زمان‌بر است و به همین جهت هزینه تولید تا حدودی بالا است، اما با نوآوری‌های آینده در این تکنولوژی، لباس‌های پرینت سه‌بعدی سفارشی‌ و طرح‌های جدید خارق‌العاده رواج خواهند یافت. پرینت سه بعدی مد و فشن، یکی از کاربردهای کمتر شناخته شده تکنولوژی‌های جدید محسوب می‌شود؛ اما پتانسیل بسیاری برای توسعه کاربری و محبوبیت روزافزون دارد را دارد؛ چراکه در نهایت، همه ما قطعاً به لباس نیاز داریم!

 

پرینت سه بعدی کفش و زیره

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که امروزه ابزارهای تکنولوژیک برای دنیای مد و فشن به ارمغان می‌آورند، پرینت سه بعدی کفش و زیره است. بدون شک، فرآیند تولید انبوه کفش و سفارشی‌سازی محصولات ویژه بدون بهره‌مندی از این ابزارهای مدرن، بسیار دور از ذهن بود. این روزها پرینت سه بعدی با امکانات بی‌نظیر خود، فرآیند تولید کفش را بیش از پیش متحول کرده است. شخصی‌سازی کفش بر اساس نیازها و علایق کاربر در کمتر از چند ساعت، یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که از ادغام قابلیت‌های دو ابزار تکنولوژیک، یعنی اسکنر و پرینتر سه بعدی، به دست می‌آوریم. محبوبیت این کفش‌ها تا جایی پیش رفته که مطرح‌ترین برندهای جهانی در زمینه تولید کفش‌های اسپرت، همگی کفش‌های پرینت سه بعدی خود را روانه بازار کرده‌اند.

اما مزیت‌های پرینت سه بعدی به اینجا ختم نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های کلیدی پرینت سه بعدی، کاربرد گسترده آن در فرآیند تولید انواع کفش است. اتوماسیون امور تکراری توسط تکنولوژی سبب کاهش زمان قابل توجهی نسبت به فرآیند تولید سنتی کفش می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که پرینت سه بعدی یک روش ساخت افزودنی است، مقدار متریال مصرفی و در نتیجه هزینه تولید کفش با این ابزار به مراتب کمتر از سایر روش‌هاست. به همین جهت در سال‌های اخیر بسیاری از متخصصان صنعت تولید کفش به استفاده از پرینت سه بعدی در فرآیند تولید زیره، رویه و ماکت زیره کفش روی آورده‌اند. قطعاً در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری در حوزه فرآیند تولید کفش توسط تکنولوژی‌های جدید در انتظار ماست.

 

پرینت سه بعدی در صنعت هواپیمایی

صنایع هوافضا و هوانوردی، جزء اولین پذیرند‌گان تکنولوژی پرینت سه بعدی بودند. نقش و اهمیت حیاتی صنعت هوافضا به عنوان یک صنعت جدی تحقیقات فشرده با سیستم‌های پیچیده، بر کسی پوشیده نیست. در نتیجه، شرکت‌ها با مؤسسات تحقیقاتی برای ایجاد فرآیندهای کارآمد و پیچیده برای تکمیل استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی همکاری کردند. در حال حاضر تعداد زیادی از قطعات هواپیما از طریق پرینت سه بعدی با موفقیت ساخته شده و پس از آزمایش در صنعت به کار گرفته می‌شود. شرکت‌های جهانی مانند ” بوئینگ “، ” داسو اویشن ” و ” ایرباس ” ، در حال حاضر از این تکنولوژی در تحقیقات و تولید استفاده می‌کنند.

 

پرینت سه بعدی در دندان پزشکی

دندان پزشکی یکی دیگر از حوزه‌های کاربردی پرینت سه بعدی است. پروتزها در حال حاضر از طریق پرینت سه بعدی تولید می‌شوند. همچنین روکش‌های دندانی با رزین‌های ریخته‌گری قالب‌گیری می‌شوند تا از تناسب کامل روکش‌ها اطمینان حاصل شود. نگهدارنده‌ها و ترازها نیز با استفاده از پرینت سه بعدی ساخته می‌شوند. بیشتر تکنیک‌های قالب‌های دندانی نیاز به گاز گرفتن در بلوک‌های خاص دارند که برخی افراد آن را تهاجمی و ناخوشایند می‌دانند. مدل‌های دقیق دهان را می‌توان بدون گاز گرفتن چیزی و با استفاده از دستگاه اسکنر سه‌بعدی ایجاد کرد. سپس می‌توان این مدل‌ها را برای ایجاد تراز، دندان مصنوعی یا قالب تاج استفاده کرد. ایمپلنت‌ها و مدل‌های دندانی را می‌توان در زمان ملاقات با هزینه بسیار کمتر در خانه پرینت کرد؛ بدین ترتیب هفته‌ها در زمان انتظار شما صرفه‌جویی می‌شود.


مقاله پیشنهادی برای مطالعه: برترین کاربردهای پرینت سه بعدی در دندانپزشکی


پرینت سه بعدی قطعات  خودرو

نمونه‌سازی سریع قبل از تولید و پیاده‌سازی محصول در صنعت خودرو هم امری حیاتی است. به همین جهت درست مانند صنعت هوافضا، صنعت خودرو نیز با اشتیاق از تکنولوژی پرینت سه بعدی استقبال کرد. نمونه‌سازی سریع و پرینت سه بعدی، تقریباً همیشه دست به دست هم می‌دهند. محصولات سه بعدی مورد استفاده در تیم‌های تحقیقاتی از تکنولوژی‌های جدید ساخت بهره‌مند شده و در برنامه‌های کاربردی دنیای واقعی مورد آزمایش قرار گرفتند. صنعت خودرو یکی از مهمترین ذینفعان تکنولوژی پرینت سه بعدی بوده و خواهد بود. ” فورد ” ، “مرسدس بنز”، “هوندا”، “لامبورگینی”، “پورشه” و “جنرال موتورز” از جمله اولین پذیرندگان این تکنولوژی در صنعت خودرو هستند.


مقاله پیشنهادی برای مطالعه:  پرینت سه بعدی قطعات خودرو و جاده‌ای منتهی به صنعت خودروسازی


پرینت سه بعدی در ساخت پل‌ها

دستگاه‌های پرینتر سه بعدی بتنی، ساختمان‌های مسکونی بسیار سریع، ارزان و خودکار را ارائه می‌کنند. این روش ساخت، پاسخی هوشمندانه به بحران جهانی کمبود مسکن است. یک شاسی خانه بتنی کامل را می‌توان در عرض یک روز ساخت. پرینت سه بعدی، فرصت ارزشمندی برای ایجاد سرپناه‌های اساسی است؛ به همین جهت این تکنولوژی در فرآیند بازسازی و ساخت خانه‌ برای کسانی که سرپناه خود را در اثر بلایای طبیعی مانند زلزله از دست داده‌اند، به کار گرفته می‌شود. دستگاه‌های پرینتر سه بعدی خانه، به سازندگان و تکنسین‌های ماهر نیاز ندارند؛ زیرا بر روی فایل‌های دیجیتال CAD کار می‌کنند. در مناطقی با کمبود نیروی متخصص ماهر، این ویژگی یک مزیت ارزشمند محسوب می‌شود. سازمان‌های غیرانتفاعی مانند ” New Story ” از پرینت سه بعدی برای ساخت هزاران خانه و پناهگاه در سراسر جهان استفاده می‌کنند.

 

پرینت سه بعدی جواهرات

در زمان آغاز به کار این تکنولوژی، کاربرد آن در صنعت جواهرسازی مشهود نبود؛ اما امروزه پرینت سه بعدی کاربردهای پیچیده‌ای در ساخت جواهرات پیدا کرده است. مزیت اصلی پرینت سه بعدی، قابلیت ساخت طیف گسترده‌ای از طرح‌های جواهرات مطابق با ترجیحات و علایق خریداران است. پرینت سه بعدی، شکاف بین خریدار و فروشنده را پر کرده است. در حال حاضر، مردم می‌توانند قبل از خرید محصول نهایی، طرح‌های خلاقانه هنرمند و طراح جواهر را مشاهده کنند. زمان کم انجام پروژه، قیمت پایین محصول و قابلیت ساخت محصولات تصفیه‌شده و پیچیده، از دیگر مزیت‌های کاربرد پرینت سه بعدی در جواهرسازی است. با استفاده از پرینت سه بعدی می‌توان جواهرات عتیقه یا جواهرات نفیس از جنس طلا و نقره را ساخت.


مقاله پیشنهادی برای مطالعه: پرینت سه بعدی جواهرات


پرینت سه بعدی مجسمه‌

اکنون که روش‌های ساخت و گزینه‌های متعددی برای مواد و مصالح وجود دارد، طراحان می‌توانند ایده‌های خود را به سادگی و به طور مکرر آزمایش کنند. کاهش زمان تولید و اجرای ایده‌ها برای طراحان و هم‌چنین مشتریان و مصرف‌کنندگان هنر بسیار مغتنم است. نرم‌افزار‌های تخصصی بسیاری نیز در حال توسعه است تا بدین طریق طراحان بتوانند ایده‌های خود را آزادانه‌تر بیان کنند. انقلاب پرینت سه بعدی برای بسیاری از هنرمندان سه بعدی، از جمله “جاشوا هارکر”، هنرمند سرشناس آمریکایی پیشگام در زمینه هنر پرینت سه بعدی و مجسمه‌سازی، شهرت به ارمغان آورده است. چنین طراحانی از همه جنبه‌های زندگی و هنجارهای طراحی چالش برانگیز برای رشد و افزایش اعتبار خود استفاده می‌کنند.

 

نمونه‌سازی سریع

رایج‌ترین کاربرد پرینت سه بعدی در مهندسی، طراحی و ساخت، نمونه‌سازی سریع است. قبل از پرینت سه بعدی، تکرار فرآیند ساخت، فرآیندی فرسایشی و زمان بر بود؛ زیرا آزمایش طرح‌ها و ایجاد نمونه‌های اولیه ممکن بود روزها یا هفته‌ها طول بکشد. امروزه، با استفاده از طراحی” 3D CAD “و پرینت سه بعدی، نمونه‌های اولیه جدید را می‌توان در چند ساعت پرینت کرده و از نظر کارایی مورد آزمایش قرار داد. در نهایت بر اساس نتایج چندین بار نمونه‌سازی در روز، برای بهبود ویژگی‌های طرح، تغییراتی در آن اعمال می‌شود. اکنون می‌توان محصولات عالی را با سرعت‌های باورنکردنی و نوآوری در روش ساخت، تولید کرد و قطعات بهتری را به بازار عرضه نمود.  نمونه‌سازی سریع اولین و شاید مهم‌ترین کاربرد پرینت سه بعدی است و به طور گسترده در صنایع خودروسازی، مهندسی، هوافضا و معماری استفاده می‌شود.

 

پرینت سه بعدی در صنعت غذا

برای مدت طولانی، این کاربرد پرینت سه بعدی نادیده گرفته می‌شد؛ اما تحقیقات و توسعه‌های اخیر صورت گرفته در این زمینه حاکی از موفقیت آمیز بودن تولید غذا با روش پرینت است. تحقیقات معروف و موفقی هم توسط ناسا در زمینه پرینت سه بعدی پیتزا در فضا انجام شده است. این تحقیقات پیشگامانه منجر به ترغیب بسیاری از شرکت‌ها برای توسعه دستگاه‌های پرینتر سه بعدی و فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای پرینت محصولات غذایی می‌شود. اگرچه پرینت محصولات غذایی هنوز به طور گسترده و به صورت تجاری مورد استفاده قرار نگرفته است؛ اما کاربرد متداول پرینت سه بعدی در صنایع مواد غذایی چندان دور از  تصور نیست.

 

پرینت سه بعدی اندام مصنوعی

قطع عضو، رویدادی است که زندگی را تغییر می‌دهد. با این حال، پیشرفت در ساخت پروتز این فرصت را برای کاربران به ارمغان می‌آورد که عملکرد قبلی خود را نسبتاً به دست آورند و فعالیت‌های کامل خود را از سر بگیرند. این برنامه پرینت سه بعدی پتانسیل های زیادی دارد. برای مثال، محققان سنگاپوری از پرینت سه بعدی برای کمک به بیمارانی که تحت قطع عضوهای سنگین قرار می‌گفتند و عملکرد بازو و کتف خود را از دست می‌دادند، استفاده کردند. نیاز به پروتزهای سفارشی برای این قبیل افراد کاملاً معمول است.

با این حال، پروتزها پرهزینه هستند و اغلب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؛ زیرا مردم تجربه ناخوشایند از به کارگیری این سری پروتزها دارند. این تیم سنگاپوری، جایگزینی ابداع کردند که 20 درصد هزینه کمتری دارد و برای بیمار تجربه راحت‌تری را رقم می‌زند. یک فرآیند اسکن دیجیتالی که در طول توسعه استفاده می‌شود، امکان تکرار دقیق هندسه‌های اندام قطع‌شده فرد را فراهم می‌کند.

 

سوالات متداول در زمینه سفارش پرینت سه بعدی

در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکاتی می‌پردازیم که احتمالاً در فرآیند سفارش پرینت سه بعدی محصول خود به ذهنتان خطور می‌کند. قطعاً اگر جواب مناسبی برای سوالات خود بیابید می‌توانید فرآیند ساخت محصول خود را بهتر پیش ببرید و در نهایت به نتیجه و کیفیت مطلوب خود دست یابید.

 

هزینه سفارش پرینت سه بعدی چقدر است؟

هزینه پرینت سه بعدی بسته به روش تکنولوژیک و متریال‌های به کار رفته در فرآیند ساخت، متفاوت است. علاوه بر این مدت زمان مورد نیاز برای پرینت محصول و فرآیندهای پساپردازشی که می‌بایست انجام شود، بر هزینه نهایی موثر است. اما از طرف دیگر پرینت سه بعدی یک روش ساخت افزودنی است و امکان بهینه‌سازی مدل دیجیتالی در این روش فراهم است. یکی دیگر از جذاب‌ترین نکات در مورد این روش هوشمندانه، عدم وجود تفاوت در میزان هزینه ساخت با توجه به پیچیدگی مدل است.  به همین دلیل است که سفارش پرینت سه بعدی در نهایت روش مقرون‌به‌صرفه‌تری از روش‌های ساخت سنتی محسوب می‌شود.

 

شناخته‌شده‌ترین روش پرینت سه بعدی چیست؟

شناخته‌شده‌ترین فناوری پرینت سه بعدی اِف‌دی‌اِم  (Fused Deposition Modeling)است. این روش محبوب در بین علاقه‌مندانی که می‌خواهند آثار و مدل‌های دیجیتالی خود را پرینت کنند، بسیار رایج است. پرینترهای اِف‌دی‌اِم نیز جز ارزانترین دستگاه‌های موجود در بازار هستند.

 

چه نرم‌افزاری برای پرینت سه بعدی نیاز است؟

نوع نرم‌افزار دیجیتالی قبل از هر چیز توسط روش پرینت سه بعدی و دستگاه مرتبط تعیین می‌شود. متداول‌ترین نرم‌افزارهای دیجیتالی که در فرآیند سفارش پرینت سه بعدی توسط مراکز تخصصی چاپ به کار گرفته می‌شوند، بدین شرح است:

 

Ultimaker Cura

Cura توسط Ultimaker توسعه داده شد و به طور گسترده‌ای برای تهیه مدل‌های سه بعدی برای پرینترهای سه بعدی اِف‌دی‌اِم استفاده می‌شود. این نرم‌افزار با هر برندی از پرینتر اِف‌دی‌اِم قابل استفاده است.

 

PreForm

 این نرم‌افزار برای آماده‌سازی مدل دیجیتالی و ساخت قطعات توسط دستگاه پرینتر اِس‌اِل‌اِی استفاده می‌شود.

 

3D Sprint  

این نرم‌افزار توسط سیستم‌های سه بعدی توسعه یافته و برای پرینت سه بعدی قطعات برای مجموعه وسیعی از دستگاه‌های چاپ‌گر از جمله اِف‌دی‌اِم، اِس‌اِل‌اِی، و اِس‌اِل‌اِس طراحی شده است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه‌های پرینتر می‌توانید مقاله بهترین نرم‌افزار پرینت سه بعدی را مطالعه کنید.

 

برای افزایش کیفیت نهایی محصول، چه دستورالعمل‌هایی را می‌توان در فرآیند سفارش پرینت سه بعدی به کار برد؟

ایجاد محصولات پرینت سه بعدی با کیفیتی مطلوب تا حد زیادی به پیروی از اصول پرینت سه بعدی بستگی دارد. رعایت یک سری نکات در این فرآیند مهم است. به طور خلاصه مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت شود را در ادامه بررسی می‌کنیم.

 

محدود کردن میزان برآمدگی

اکثر قطعات پرینت سه بعدی اگر برآمدگی‌ها و لبه‌های معلقی داشته باشند، خروجی مناسبی نخواهند داشت. در نظر داشته باشید که اجزای آویزان نیاز به ساختارهای پشتیبانی دارند؛ ساختارهایی که بعداً باید جدا شوند و منجر به اعمال یک سری عملیات‌های پساپردازش بر محصول شوند. بنابراین طبیعی است که یکنواختی سطح کاهش یابد.

 

کاهش ارتفاع لایه‌های چاپ

 ارتفاع لایه‌ای که در فرآیند ساخت در دستگاه پرینتر انتخاب می‌شود، بسیار مهم است. هرچه ارتفاع لایه کم‌تر باشد، وضوح و کیفیت نهایی قطعه بالاتر است.

 

کاهش سرعت

 کاهش سرعت پرینت باعث می‌شود که زمان پرینت بیشتر طول بکشد. اما اغلب این روش منجر به تولید قطعات با کیفیتی بالاتر می‌شود.

 

انتخاب متریال‌های مناسب

برخی از متریال‌ها، تولید سطوح بهتر و قطعات باکیفیت بالاتر را ممکن می‌سازند. به این ترتیب، انتخاب مواد و متریال‌های مناسب می‌تواند تفاوت قابل توجهی در نتیجه نهایی سفارش پرینت سه بعدی محصول شما ایجاد کند.

 

تطبیق روش‌های مختلف با ویژگی‌های مورد نظر

به طور قطع، هر روش و دستگاه پرینتر سه بعدی بر ویژگی‌های نهایی محصول تأثیرگذار است. به همین جهت مهم‌ترین نکته حین انتخاب ابزار در فرآیند سفارش پرینت سه بعدی، مقایسه ویژگی‌های محصول مورد نظر شما با مزایا و معایب هر دستگاه پرینتر است. روش‌های خاص پرینت، تأثیرات قابل توجهی بر کیفیت قطعه دارند. به عنوان مثال، اِف‌دی‌اِم، در مقایسه با سایر روش‌هایی همچون اِس‌اِل‌اِی یا اِس‌اِل‌اِس، قطعات نسبتاً با کیفیت پایینی را تولید می‌کند.

 

نتیجه

امروزه پرینت سه بعدی تکامل یافته و کاربردهای بسیاری در صنایع گوناگون دارد. این روش ساخت، امکان تولید محصولات پیشرفته با هزینه کمتر، به شیوه‌ای سریع‌تر و کارآمدتر را فراهم می‌کند. خدمات پرینت سه بعدی به کاهش ضایعات و خطرات مواد کمک می‌کند و علاوه بر این، روشی بسیار پایدار محسوب می‌شود. تولیدکنندگان و مهندسان می‌توانند طرح‌های پیچیده‌تری را با استفاده از روش ساخت افزودنی طراحی و تولید کنند؛ طرح‌هایی که با روش‌های ساخت سنتی، تولید آن‌ها امکان پذیر نیست! این تکنولوژی به طور گسترده در زمینه‌های پزشکی و دندان‌پزشکی و همچنین در صنایع خودروسازی، هوافضا، آموزش و تولید به کار گرفته می‌شود.

 


مقاله پیشنهادی برای مطالعه:

انواع پرینتر سه بعدی ؛ 8 ابزار تکنولوژیک برتر و کاربردی


 

منبع: instructables.com  |  hubs 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز ما
پیمایش به بالا