مرکز ساخت و پرینت سه بعدی اینوفب

پرینت سه بعدی دندان-اینوفب

پرینت سه بعدی دندان ؛  7 کاربرد شگفت‌انگیز + 4 مزیت مهم

اختصاصی پرینت سه بعدی تبریز: حرفه دندان‌پزشکی به انواع مختلفی از تجهیزات و ابزارآلات متنوع نیازمند است؛ تجهیزاتی که ساخت آن‌ها با تکیه بر روش‌های سنتی، فرآیندی پرهزینه و چالش‌برانگیز است. در چنین شرایطی، روی آوردن به روش جدید پرینت سه بعدی دندان بسیار هوشمندانه است. این روش ایده‌آل، یک فناوری در حال پیشرفت است که صنعت دندان‌پزشکی را متحول می‌کند. یک دستگاه پرینت سه بعدی دندان می‌تواند روند ساخت ابزارهای پزشکی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

 روند توسعه این تکنولوژی در نهایت به نفع دندان‌پزشک و بیمار تمام می‌شود. چرا که کاهش هزینه، افزایش سرعت و ویژگی منحصربه‌فرد سفارشی‌سازی، قطعاً فرآیند ایمپلنت و سایر عملیات دندان‌پزشکی را به شدت آسان می‌کند. به دلیل اهمیت این موضوع، ما در این مقاله به بررسی 7 کاربرد بی‌نظیر تکنولوژی پرینت سه بعدی و 4 مزیت جذاب آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پرینت سه بعدی دندان-اینوفب

پرینت سه بعدی دندان چگونه کار می‌کند؟

تمام فناوری‌های امروزی و ابزارهای بی‌شمار پرینت که امروزه در دسترس هستند، برای پرینت سه بعدی دندان مناسب نیستند. کاربرد فناوری پرینت در صنعت دندان‌پزشکی به سطح خاصی از دقت و خواص متریال نیاز دارد. به همین دلیل در همین مرحله اول، برخی از انواع پرینترهای سه بعدی رد می‌شوند. دستگاه پرینت سه بعدی SLA، SLS و FFF، سه نمونه از رایج‌ترین و بهترین دستگاه‌ها برای پرینت سه بعدی دندان هستند.

استریولیتوگرافی (SLA)

 دستگاه‌ پرینت سه بعدی‌ SLA (اِس‌اِل‌اِی)، از یک لیزر پرقدرت برای تبدیل رزین‌های نوری مایع به اجسام جامد استفاده می‌کند. این دستگاه‌ها، پلت فرم را به داخل رزین فرود می‌آورند و با سخت شدن مواد به آرامی آن را بالا می‌برند. در نتیجه محصول نهایی به صورت وارونه پرینت می‌شود. این روش، رایج‌ترین فناوری پرینت سه بعدی دندان است. اِس‌اِل‌اِی می‌تواند با رزین‌های زیست سازگار عملیات پرینت را انجام دهد. از سویی دیگر این روش، بهترین جزئیات لازم برای پرینت سه بعدی دندان را ارائه می‌کند. با این حال‌، همچنان چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ اعم از کندی عملیات پرینت در محصولات بزرگ و لزوم انجام فرآیندهای پساپردازش در این روش. عملیات پساپردازش شامل تمیز کردن، برداشتن تکیه‌گاه‌ها و پخت UV است.

پرینت سه بعدی دندان-اینوفب

تف جوشی لیزری انتخابی (SLS)

دستگاه پرینتر سه بعدی‌ SLS (اِس‌اِل‌اِس)، به جای رزین، پودر ماده را به شکل جامد سخت می‌کند. پودرها معمولاً نایلونی هستند، اما می‌توانند فیکسچرهای فلزی نایلونی نیز باشند. این دستگاه‌ها عموماً بزرگ هستند و به همین دلیل برای تولید انبوه روکش‌ها، پروتزها یا سایر ابزارهای دندانی که باید سخت و مقاوم در برابر سایش باشند، مناسب‌تر هستند. یکی دیگر از مزایای اِس‌اِل‌اِس، عدم نیاز به ساختار پشتیبانی است؛ چرا که در این دستگاه، مواد پودری از قطعات موجود در محفظه پرینت، پشتیبانی می‌کنند. این فناوری برای زدودن پودرهای اضافی از محصول نهایی پرینت سه بعدی دندان، نیاز به عملیات پساپردازش دارد. در برخی موارد این عملیات می‌تواند برای سلامتی خطرآفرین باشد.

پرینت سه بعدی دندان-اینوفب

ساخت فیلامنت ذوب شده (FFF)

روشFFF (اِف‌اِف‌اِف) که با نام اختصاصی مدل‌سازی رسوب ذوب شده  (اِف‌دی‌اِم) (FDM) نیز شناخته می‌شود، رایج‌ترین فناوری پرینت سه بعدی در جهان است. به این ترتیب، جای تعجب نیست که این روش، جایگاه خود را در پرینت سه بعدی دندان نیز پیدا کرده باشد. دستگاه پرینتر (اِف‌اِف‌اِف)، اشیاء را با قرار دادن رشته‌های ترموپلاستیک ذوب شده بر روی بستر پرینت و به صورت لایه‌‌ای می‌سازد.

در حالی که اِف‌اِف‌اِف، روشی رایج است، اما به خودی خود یک فناوری پرینت سه بعدی دندان نیست. می‌توان از این روش برای تولید داربست‌هایی از پلاستیک‌های زیست سازگار استفاده کرد، اما دقت و متریال موجود، برای بستر یا تاج دندان مناسب نیست. با این حال، اِف‌اِف‌اِف هنوز هم می‌تواند محصولاتی مانند مدل‌های آناتومیک، قلاب‌ها و سایر تجهیزات پرینت سه بعدی دندان را برای متخصصان دندان‌پزشکی ایجاد کند.

پرینت سه بعدی دندان-اینوفب

مزایای پرینت سه بعدی دندان؛ 4 مزیت خاص و کاربردی

اما اگر دندان‌پزشکان تا این لحظه با روش‌های سنتی توانسته‌اند به کار خود ادامه دهند، پس چرا باید این فناوری جدید را جایگزین کنند؟ به صراحت می‌توان گفت که پرینت سه بعدی دندان به دلایل متعددی، گزینه بهتری است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین مزایای پرینت سه بعدی دندان می‌پردازیم؛ اعم از صرفه‌جویی در هزینه، کاهش زمان، افزایش سطح کیفی و قابلیت سفارشی‌سازی.

1- صرفه‌جویی در هزینه

 پرینت سه بعدی دندان باعث صرفه‌جویی در هزینه برای هر دو طرف می‌شود؛ یعنی هم برای دندان‌پزشک و هم برای بیمار. راه‌اندازی یک آزمایشگاه دندان‌پزشکی می‌تواند هزینه سالانه بسیار بالایی داشته باشد. در حالی که دندان‌پزشک می‌تواند با پرداخت هزینه بسیار پایین‌تری یک دستگاه پرینتر اِس‌اِل‌اِی، تهیه کند و پرینت سه بعدی دندان را به صورت حرفه‌ای توسط این تکنولوژی انجام دهد. این انتخاب در نهایت می‌تواند هزینه‌‌ای که بیمار متحمل می‌شود را تا 80% کاهش دهد.

2- صرفه‌جویی در زمان

 طراحی و ساخت ابزارهای دندان‌پزشکی به طور سنتی، فرآیندی کند و پر زحمت است. اما با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، می‌توان فرآیند پرینت سه بعدی دندان را در عرض چند ساعت به پایان رساند. علاوه بر این، از آنجایی که بخش اعظمی از این فرآیند بدون دخالت نیروی انسانی صورت می‌گیرد، در نتیجه نیازمند صرف انرژی قابل توجهی نیست.

3- افزایش سطح کیفی

 فرآیند ساخت دستی هر محصولی می‌تواند با ناسازگاری مواجه شود؛ ناسازگاری که صرفاً ناشی از بروز خطاهای انسانی است! قضیه در مورد پرینت سه بعدی، کاملاً متفاوت است. پرینت سه بعدی دندان، با تکرار عملیات تکراری معتبری صورت می‌گیرد و در نهایت محصول نهایی با دقت و کیفیتی بسیار بالا تولید می‌شود. علاوه بر این دستگاه‌های اسکن سه بعدی دندان، دریافت تصاویر دیجیتالی دقیق از فک و دندان بیمار را آسان می‌کنند. به همین جهت، از آنجایی که 0 تا 100 عملیات پرینت سه بعدی دندان بر اساس این فایل دیجیتالی انجام می‌شود، تطابق کامل با نیازهای فیزیولوژیک بیمار وجود خواهد داشت.

4- قابلیت سفارشی‌سازی

 از آنجایی که پرینت سه بعدی دندان مبتنی بر یک فناوری دیجیتال است، ویرایش و سفارشی‌سازی فایل دیجیتالِ مدل‌های سه بعدی، قبل از پرینت بسیار آسان است. برای مثال، اگر یک ایمپلنت به دلایلی مناسب نیست، می‌توانید به سرعت فایل دیجیتالی آن را تغییر دهید و بدون دردسر اضافی مجدداً آن را پرینت کنید.

پرینت سه بعدی دندان-اینوفب

کاربرد پرینت سه بعدی دندان؛ 7 کاربرد منحصربه‌فرد

 تکنولوژی پرینت سه بعدی عملاً برای ایجاد هر وسیله دندان‌پزشکی مناسب است. دندان‌پزشکان در سراسر جهان به این موضوع پی برده‌اند و از پرینت سه بعدی دندان برای کاربردهای بسیار متنوعی استفاده می‌کنند. در این بخش برخی از مهم‌ترین کاربردهای پرینت سه بعدی دندان را بررسی می‌کنیم؛ اعم از 1- مدل‌سازی پزشکی، 2- ساخت نگه‌دارنده،  تراز و محافظ، 3- راهنمای حفاری، 4- ایمپلنت دندان، 5- باند، 6- دندان مصنوعی، 7- ابزار پزشکی.

1- مدل‌سازی پزشکی

مدل‌سازی تشریحی یکی از اولین کاربردهای پرینت سه بعدی در صنعت دندان‌پزشکی است. پس از اسکن فک‌ بیمار می‌توان برای مطالعه بیشتر‌ و تشخیص دقیق‌تر، یک مدل دقیق را پرینت سه بعدی کرد. با این روش، می‌توان قبل از اقدام به عمل جراحی، نسبت به تمام جوانب اشراف کامل داشت. کاربرد ارزشمند پرینت سه بعدی دندان زمانی مشخص می‌شود که بیمار آسیب زیادی در بخش فک و دهان خود داشته باشد و یا پزشک با یک آناتومی غیرعادی، سر و کار داشته باشد.

2- نگهدارنده، تراز و محافظ

رزین‌های شفاف استفاده از پرینت سه بعدی دندان برای ایجاد نگهدارنده، تراز و محافظ نامرئی را ممکن می‌سازد. به لطف دقت این فناوری، دندان‌پزشکان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که این تجهیزات تا حد ممکن مناسب هستند و دندان درد و ظاهر نامناسب را به حداقل می‌رسانند.

پرینت سه بعدی دندان-اینوفب

3- راهنمای حفاری

با توجه به وضوح بالای دستگاه‌ها و متریال‌های پرینت سه بعدی دندان، این فرصت در اختیار دندان‌پزشکان قرار می‌گیرد که در فرآیند جراحی دندان، نقشه راهنمای دقیقی برای محل سوراخ‌کاری در اختیار داشته باشند. به این صورت می‌توان برای افزایش سرعت عمل جراحی و کاهش خطاهای احتمالی، راهنمای کاملاً متناسب با آناتومی بیمار را پرینت و استفاده کرد.

4- ایمپلنت دندان

با پرینت سه بعدی دندان، می‌توانید یک کپی دقیق از دندان از دست رفته بیمار را برای ایمپلنت جدید بسازید. پرینترهای سه بعدی امکان ایجاد هندسه‌های بسیار پیچیده مانند مورفولوژی استخوانی‌مانند را فراهم می‌کنند. این چیزی است که به روش تولید سنتی قابل اجرا نیست. فناوری‌های جدید و متریال‌های پیشرفته نیز درهای جدیدی در این حرفه باز می‌کنند؛ مانند ایمپلنت‌ دندان ضد باکتری.

5- باند

با استفاده از مواد و متریال‌هایی مانند رزین‌IBT ، می‌توان سینی‌های باندی ایجاد کرد. بدین وسیله می‌توان بریس‌های جدید بیمار را درست زمانی که به دندان‌هایش چسبیده، در جای خود نگه داشت. پرینت سه بعدی باند، خطای انسانی را کاهش می‌دهد و سرعت را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. این یعنی زمان کمتری در انتظار دندان‌پزشک و بیمار خواهد بود.

پرینت سه بعدی دندان-اینوفب

6- دندان مصنوعی

پروتزهای پرینت سه بعدی دندان، سریع‌تر و ارزان‌تر از پروتزهای سنتی ساخته می‌شوند. همچنین از آنجایی که پرینت سه بعدی دندان، دقیق‌تر از سایر روش‌هاست، دوام و طول عمر آن‌ها به مراتب بیشتر است. دقت بالاتر همچنین منجر به ایجاد پروتزهای واقعی‌تر می‌شود؛ این ویژگی دقیقاً چیزی است که بیماران قطعاً از آن استقبال خواهند کرد.

7- ابزار پزشکی

آیا به یک قلاب جدید برای آویزان کردن مته یا یک سینی سفارشی برای ابزارهای دیگر نیاز دارید؟ به سادگی می‌توانید از این قابلیت پرینت سه بعدی دندان‌پزشکی هم کنید. دستگاه‌های پرینتر سه بعدی این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهند که ابزارهای دندان‌پزشکی خود را مطابق میل خود سفارشی کنید.


مقالات پیشنهادی برای مطالعه:

ماکت زیره کفش

پرینت سه بعدی زیره و کفش

سفارش پرینت سه بعدی

هزینه پرینت سه بعدی


منبع: solidprint3d

امتیاز ما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا