مرکز ساخت و پرینت سه بعدی اینوفب

پرینت سه بعدی کفش آدیداس - اینوفب

پرینت سه بعدی کفش آدیداس

پرینت سه بعدی کفش آدیداس مرز‌های نوآوری این شرکت در زمینه تولید را جابجا کرده‌است. شرکت آدیداس اولین نوع کفش خود با تکنولوژی پرینت سه بعدی را به بازار عرضه کرد. در این محصول، یک کف یا زیره میانی[1] پرینت سه بعدی شده در ساختار کفش مورد استفاده قرار گرفته است. کفشی که هنوز جزء بهترین کفش‌های این شرکت محسوب می‌شود! تا مرکز خدمات پرینت سه بعدی تبریز همراه باشید تا دنیای نوآوری در صنعت کفش را بررسی کنیم.

تکنولوژی پرینت سه بعدی کفش؛ تغییری که نیاز بود

پرینت سه بعدی کفش آدیداس

برند بزرگ کفش آدیداس، در طرح‌های خود به طور مداوم مرزهای نوآوری را جابه‌جا می‌کند. هدف شرکت این است که با ارائه کفش‌های خود راحتی، عملکرد و ضربه‌گیری مناسب را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد. بخشی از ساختار کفش که برای دستیابی به این مهم است، کف میانی نامیده می‌شود. آدیداس، این کف را  توسط ابزار پرینتر سه بعدی و با هدف خلق پیشرفته‌ترین کفش مخصوص خود تولید کرده‌است. جهت استفاده از این تکنولوژی در خط تولید، آدیداس با شرکت آمریکایی کربن (Carbon) سازنده پرینترهای سه بعدی همکاری می‌کند.

آخرین مدل این کفش با کف میانی پرینت‌شده آدیداس (Runner-DFWD4) در 1 سپتامبر سال 2022 میلادی روانه بازار شد؛  این نوع کفش، بهترین عملکرد ممکن را برای یک دونده ارائه می‌کند. کف مشبک پاپیونی‌شکل کفش با تبدیل فشار عمودی وزن به نیروی افقی،  عمل دویدن را تسهیل می‌کند. شرکت آدیداس اظهار داشته‌است که این ویژگی، یک حرکت انتقالی بی‌وقفه رو به جلو را برای دوندگان میسر می‌سازد.

برای دستیابی به پیشرفته‌ترین کفش از نظر فنی که هدفی دست نیافتنی تلقی می‌شد، آدیداس ارزیابی‌های مختلفی انجام داد. نتایج ارزیابی بیش از پنج میلیون ساختار مشبک متغیر و بررسی عملکرد ورزشکاران در طی 18 سال،  خلق کفشی ایده‎آل را ممکن ساخت. ادعای شرکت آدیداس مبنی بر این است که این ارزیابی‌ها جهت طراحی کفشی برای ارتقاء عملکرد دوندگان در سراسر جهان، صورت‌ گرفته‌است.

شرکت آدیداس با شریک نوآوری جهانی خود،Carbon ، برای ساخت یک کف میانی کاملاً متناسب همکاری کرده است. مزیت حرکت رو به جلو که  طبق ادعا شرکت قابل اثبات علمی است، با به کارگیری این کف ارائه می‌شود.

4DFWD 2022 ، نام تجاری طرح دوم شرکت آدیداس از این نوع کفش است که با قیمت 200 دلار عرضه می‌شود. این کفش دارای یک کف جدید با چسبندگی و استحکام بیشتر برای سازگاری با هر شرایط آب و هوایی است. ساختار این کفش متشکل از دو ویژگی جدید است؛ 1) یک رویه مشبک کاملاً جدید جهت تناسب و تجهیز فوق‌العاده کفش. 2) یک کف میانی پرینت سه بعدی‌شده با 23 درصد حفاظت و ضربه‌گیری بیشتر نسبت به نمونه قبلی.

پرینت سه بعدی کفش آدیداس

روند تولید در گذشته‌ای نه چندان دور

چندین تولیدکننده، از جمله شرکت آدیداس، علاقه‌مند به استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در طراحی کفش‌های خود بوده‌اند؛ چرا که این تکنولوژی، قابلیت  ادغام مواد اولیه مختلف و ایجاد اشکال پیچیده را برایشان به ارمغان می‌آورد. در واقع، آدیداس در سال 2014 میلادی از اولین نمونه کفش با کف میانی پرینت سه بعدی‌شده رونمایی کرد. یک سال بعد، شرکت آدیداس خبر تولید “محصول جدید” را اعلام کرد. بر این اساس، استراتژی 5 ساله شامل جزئیات ایده‌های آینده برند و تولید توسط تکنولوژی پرینت سه بعدی ارائه شد.

دو سال بعد، در سال 2017 میلادی، شرکت آدیداس با شرکت کربن اعلام همکاری  کرد؛ شرکت کربن یک شرکت نوآورانه چاپ سه بعدی است. این شرکت  برای استفاده از تکنولوژی ویژه خود به نام “تلفیق نور دیجیتال‌” ، پرینتر‌های سه بعدی خود را تولید می‌کند.

پرینت سه بعدی کفش آدیداس - اینوفب 8

نتیجه این همکاری، کف میانی پرینت سه بعدی‌شده و یک خط تولید کفش ورزشی کاملاً جدید “Futurecraft 4D” آدیداس بود. تولید این نوع کفش با عرضه تعداد نسخه‌های محدود آغاز شد. از آن زمان تا کنون، آدیداس این طرح کف میانی را در خطوط تولید مختلف کفش به کار می‌برد.

شرکت آدیداس از رقیبان خود سریع‌تر عمل کرده و از اولین تولید‌کننده‌های این سری کفش‌ها محسوب می‌شود. اما با گذشت زمان، برندهای معروف دیگری نیز پا به عرصه گذاشتند؛ برندهای مطرحی چون کلمبیا، ریباک و نیو بالانس کفش‌های پرینت سه بعدی خود را معرفی کردند.

این مقاله به طور ویژه بر عملکرد شرکت آدیداس متمرکز شده‌است. در ادامه با بررسی بیشتر به تکنولوژی مورد استفاده در  پرینت سه بعدی کفش آدیداس و آینده این غول آلمانی می‌پردازیم.

کم‌نظیر در نوع خود: Futurecraft 4D

پرینت سه بعدی کفش آدیداس - اینوفب 8

مهندسان محصول آدیداس حداقل 10 سال پیاپی، تجربه مطالعاتی در زمینه پرینت سه بعدی دارند؛ همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، اولین نمونه محصول فیوچرکرفت[2] آدیداس در سال 2014 میلادی به نمایش درآمد. اگرچه نمونه اولیه کمی آوانگارد (آینده‌نگرانه) به نظر می‌رسید، اما به هیچ‌وجه به پیچیدگی و پیش‌رفتگی مدل‌های بعدی خود نبود.

آدیداس با استفاده مناسب از پتانسیل تکنولوژی پرینت سه بعدی کفش ، ساختارهای کفش بسیار پیچیده‌ای تولید کرد. در همکاری بین آدیداس و کربن، طراحی کف میانی پرینت سه بعدی‌شده فیوچرکرفت بر اساس داده‌های بهینه انجام شد؛ این داده‌های‌ گردآوری شده از ورزشکاران در سراسر جهان مرتبط با نقاط تحت فشار ناشی از پوشیدن کفش بود.  نتایج این تحقیقات، ایجاد ساختار شبکه‌ پیچیده‌ میانی در کفش را ممکن ساخت؛ این ساختار میانی بر طبق نیاز در مناطق خاصی متراکم‌تر، سفت‌تر یا نرم‌تر بود.

پرینت سه بعدی کفش آدیداس - اینوفب 8

کف میانی کفش توسط پرینتر سه بعدی Carbon M2 و با استفاده از دو متریال خاص پرینت شد؛ اعم از متریال رزین UV  قابل پخت با تابش و پلی‌اورتان. همچنین این ترکیب دقیق مواد، باعث جذب انرژی بیشتری نسبت به یک کف میانی استاندارد می‌شود؛ این ویژگی سبب افزایش عملکرد دوندگان می‌شود. کف‌های میانی کفش‌ها کاملاً صاف و بدون تخلخل هستند و به همین دلیل این کفش‌ها به آسانی تمیز می‌شود. اگر چه بهتر است بدانیم که تمیز کردن یک کفش گل‌آلود کمی سخت به نظر می‌رسد؛ دلیل این  موضوع، ساختار دسترسی پیچیده به قسمت‌های داخلی این کفش است.

پس از اتمام طراحی کف میانی، اولین دوره تولید فیوچرکرفت اصل به تعداد 5000 و قیمت 300 دلار تعیین شد. جای تعجب نیست که این کفش‌ها به سرعت به فروش رفتند. سپس با توسعه خط تولید برند، تعداد تولیدات بسیار بیشتری برای مشتریان عرضه شد؛ همچنین توسعه خط تولید، استفاده از رویه‌های مختلف روی کف و در نتیجه ایجاد مدل‌های جدید را به ارمغان آورد.

به فکر خرید یک جفت کفش کتانی فیوچرکرفت 4بعدی هستید؟ محدوده قیمت  این کفش‌ها از حدود 110 دلار تا چندین هزار دلار است.

آلفا اِج 4 بعدی

پرینت سه بعدی کفش آدیداس - اینوفب 8

در پایان سال 2019 میلادی، آدیداس خط تولید AlphaEdge 4D را راه‌اندازی کرد. در این مدل هم، کف میانی معروف پرینت سه ‌بعدی کفش آدیداس استفاده شد‌ه‌بود. کف این کفش‌ها با متریال شرکتContinental ، یک تولید‌کننده مشهور تایر، ایجاد شد. رویه‌ی این کفش‌ها هم از پارچه بافت‌مانندی به نام Primeknit تشکیل شد؛ این رویه بافت‌مانند، به طور متداول در کفش‌های شرکت آدیداس استفاده می‌شود. در حال حاضر، قیمت این کفش‌ها از حدود 200 دلار شروع می‌شود.


مقاله پیشنهادی برای مطالعه: ماکت زیره کفش


نسخه ویژه جنگ ستارگان

پرینت سه بعدی کفش آدیداس - اینوفب 8

پس از عرضه ‌AlphaEdge 4D، آدیداس به سرعت مدل ویژه‌ای را با همکاری مجموعه جنگ ستارگان[3]معرفی کرد. مدل AlphaEdge 4D “Death Star”  با ترکیب طرح تمام مشکی کفش و نوار ستاره مرگ[4] ، با الهام از مجموعه جنگ ستارگان طراحی شد. با پوشیدن این کفش‌ها می‌توانیم شیفتگی و وفاداری خود را به نمادها و قهرمانان جنگ ستارگان نشان دهیم. پس اگر از علاقه‌مندان پرینت سه ‌بعدی کفش آدیداس، دویدن و جنگ ستارگان هستید، این کفش‌ها انتخاب بسیار خوبی برای شما است.

این مدل کفش‌ آدیداس، توجه شما را هم جلب کرد؟ قیمت این کفش‌ها در ابتدا حدود 300 دلار بود.

رانِر 4 بعدی

پرینت سه بعدی کفش آدیداس - اینوفب 8

همانطور که انتظار داشتیم، شرکت آدیداس در این مسیر پیشرفت کرد. این شرکت، راه‌اندازی خطوط تولید مختلف کفش‌های ورزشی با کف میانی Futurecraft 4D را آغازکرد. مدل Y-3 Runner 4D  یکی از خاص‌ترین کفش‌های پرینت سه بعدی آدیداس است؛ ترکیب برچسب معروف Y-3 و کف میانی پرینت سه بعدی‌شده، دلیل تمایز و محبوبیت این کفش است. برچسب Y-3 ، نتیجه همکاری موفقیت‌آمیز آدیداس با طراح مد ژاپنی، یوجی یاماموتو است. تصویر بالا کفش Y-3 Runner 4Ds در رنگ سفید را نمایش می‌دهد؛ اما این مدل کفش‌های آدیداس، با ترکیب رنگ‌های مختلفی مانند قرمز و سیاه نیز عرضه می‌شود. همانطور که می‌توانیم حدس بزنیم، این کفش‌های کتانی، ارزان قیمت نیستند. قیمت این سری کفش‌ها از 600 دلار شروع می‌شود؛ اما در بعضی اندازه‌ها و رنگ‌ها افزایش قیمت تا 1000 دلار هم می‌رسد.

آخرین پیشرفت:  Ultra 4D “OG”

پرینت سه بعدی کفش آدیداس - اینوفب 8

جدیدترین  مدل پرینت سه بعدی کفش آدیداس، مدل Ultra 4D است. ساختار این کفش از رویه Ultra Boost و کف میانی پرینت سه بعدی‌ محبوب کفش آدیداس تشکیل شده‌است. اگر از طرفداران برند آدیداس باشید، این کفش ورزشی احتمالاً یکی از گزینه‌های محبوب شما هم می‌شود. دلیل محبوبیت این مدل، ترکیب رویکرد آینده‌نگر این برند و طرح رنگی کلاسیک Ultra Boost است؛ یعنی ترکیب رویه بافت‌مانند به رنگ مشکی و خاکستری با ته‌رنگ آبی و بنفش و مدل Ultra 4D. قیمت این کفش متناسب با محل خرید آن کمی متغیر است، اما قیمت حدودی 220 دلار  برای خرده‌فروشی تعیین شده‌است.

در آینده چه چیزی در انتظار است؟

پرینت سه بعدی کفش آدیداس - اینوفب 8

چشم‌گیری و پیشرفت فنی را می‌توانیم در مدل‌های متنوع پرینت سه بعدی‌‌ کفش آدیداس به وضوح مشاهده کنیم؛ اما با این وجود، هنوز هم می‌توانیم ویژگی‌های بسیاری را در فرآیند طراحی و ساخت این محصول در انتظار داشته باشیم. در ادامه به بررسی دو حوزه‌‌ای می‌پردازیم که قطعا در آینده شاهد پیشرفت و توسعه در این حوزه‌ها خواهیم‌شد.

سرعت ساخت یا پرینت

یکی از اهداف اصلی شرکت‌های آدیداس و کربن، کاهش زمان مورد نیاز برای پرینت سه بعدی هر کف میانی کفش است. در ابتدای همکاری، پرینت هر کف میانی 90 دقیقه زمان می‌برد. رفته رفته با ادامه این همکاری، زمان پرینت به میزان قابل توجهی و تا 20 دقیقه کاهش پیدا کرد. با این وجود هدف شرکت‌ها همچنان کاهش زمان تولید هر کفش و تسریع روند تولید انبوه است.

سفارشی‌سازی انبوه

مسلماً یکی از محبوب‌ترین موضوعات مرتبط با پرینت سه بعدی کفش آدیداس، سفارشی‌سازی انبوه است. شرکت آدیداس برنامه‌هایی برای دستیابی به این هدف مهم دارد. کف میانی Futurecraft 4D یک بستر کاربردی عالی برای هدف سفارشی‌سازی انبوه است؛ زیرا پرینت سه بعدی کفش،  قابلیت تولید کفه‌های میانی مختلف بر اساس نیاز هر مشتری ویژه آدیداس را دارد.

مشکل سفارشی‌سازی انبوه آدیداس مربوط به مراحل پیش‌تولید این کف‌ها (قبل از مرحله پرینت) است. برای تولید یک کف میانی سفارشی، داده‌های خاصی بر اساس آناتومی پاها و سبک دویدن هر مشتری مورد نیاز است. این داده‌ها از طریق سنسورهای مختلف با قابلیت تولید رندر سه‌بعدی پاها و گزارش نقاط تحت فشار، قابل گردآوری است؛ اما استفاده از این روش، فرآیندی بسیار زمان‌بر است.

این مشکل می‌تواند با استقرار نوعی دستگاه با دو قابلیت‌ مختلف در فروشگاه‌های آدیداس حل شود؛ 1) قابلیت تجزیه و تحلیل سریع پاهای هر فرد و ۲) قابلیت انتقال مستقیم اطلاعات به کارخانه و دستگاه‌های پرینت سه بعدی. در واقع شرکت آدیداس فرآیندی مشابه این روش را برای سفارشی‌سازی کفش تجربه کرد؛ اما پس از به‌کارگیری این روش، به این نتیجه رسید که نیازمند زمان بیشتری برای دستیابی به هدف سفارشی‌سازی است.

در هر صورت ما مشتاقیم که ببینیم در آینده، تکنولوژی پرینت سه ‌بعدی کفش‌ آدیداس چه مزایایی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.


مقالات پیشنهادی برای مطالعه:

هزینه پرینت سه بعدی

سفارش پرینت سه بعدی


[1] زیره یا کف میانی، یکی از 3 کف موجود در ساختار یک کفش است. 1) کف داخلی کفش که عموما قابلیت جدا‌شدن از کفش را دارد، مستقیما با پا در تماس است. 2) کف میانی، مابین کف داخلی و زیره یا کف خارجی قرار دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کفش مناسب یعنی قابلیت ضربه‌گیری و … مرتبط به ساختار این بخش است. 3) زیره یا کف بیرونی، خارجی‌ترین بخش از ساختار یک کفش است و مستقیما با زمین در حال تماس و اصطحکاک است.

[2] نمونه محصول یا طرح ساخته شده اولیه، محصولی است که قبل از شروع تولید انبوه یک محصول، جهت بررسی ویژگی‌ها در تعداد محدود تولید و عرضه می‌گردد.

[3] Star Wars

[4] نوار ستاره مرگ، اشاره به “شمشیر نوری” و سلاحی است که در در نبرد برای تسلط به کهکشان توسط قهرمانان جنگ ستارگان استفاده می‌شود. طرح تمام مشکی کفش هم با الهام از وجود ماهیت اغوا‌کننده و تاریک در نیرو یا انرژی نشات گرفته از موجودات زنده در مجموعه جنگ ستارگان است.


منبع

امتیاز ما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا