مرکز ساخت و پرینت سه بعدی اینوفب

پرینت سه بعدی ماکت معماری

راهنمای پرینت سه بعدی ماکت معماری

علی‌رغم تمام پیشرفت‌ها و تحولاتی که در زمینه معماری رخ داده است و از طرح‌های دستی به سمت نمایشگر‌های دیجیتالی در حرکت هستیم، ماکت معماری با تمام قدرت نقش خود در معماری را حفظ کرده است.

نقشی که بواسطه تکنولوژی پرینت سه بعدی، وارد دنیای جدیدی شده است. این تکنولوژی به کمک معماران آمده است تا شکاف میان دنیای فیزیکی و دیجیتالی را پر کند؛ این یعنی ساخت ماکت معماری بدون محدودیت، با دقت بالا و هزینه‌ی کم‌تر.

این راهنما اطلاعات جامعی در مورد استفاده از پرینت سه بعدی ماکت معماری، فرآیندهای مختلف چاپ سه بعدی برای معماری، و گردش کار برای ایجاد ماکت های پرینت سه بعدی از نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر ارائه می‌دهد.

چرا پرینت سه بعدی ماکت معماری؟

از زمان فراعنه، ماکت معماری به عنوان ارائه‌ای فیزیکی معماری و برای کمک به توسعه فروش، جذب سرمایه و حل چالش‌های ساخت‌و‌ساز مورد استفاده قرار گرفته است.

بطور مرسوم، ساخت ماکت یک فرآیند دستی‌است که شامل کار با موادی مانند چوب، سرامیک، مقوا و خاک رس است که می‌تواند بسیار وقت‌گیر و تکراری باشد. امروز استودیو و دفاتر معماری به دامنه‌ی گسترده‌ای از ابزاری چون ماشین‌های سی‌ان‌سی، لیزر و پرینت سه بعدی دسترسی دارند که می‌تواند نیاز‌های نیروی کار را کاهش دهدو به گردش کارشان سرعت ببخشد.

فرآیندهای مدرن پرینت سه بعدی ابزاری را در اختیار معماران و سازندگان ماکت قرار می‌دهد تا نحوه‌ی ساخت ماکت ها را متحول کنند. پرینت سه بعدی ماکت معماری چه مزیتی ایجاد می‌کند:

  • تسریع فریند ساخت ماکت معماری.
  • تبدیل مستقیم طرح‌های کِد به ماکت های فیزیکی سه بعدی با سطح دقت بالا.
  • توسعه قطعات با طراحی پیچیده که ساخت دستی آن غیر ممکن است.
  • ساده‌سازی برقراری ارتباط و ارائه نمونه موردی به مخاطب که انجام چنین کاری با طرح‌های دو بعدی سخت است.
  • ایجاد تکرارهای بیشتر طراحی با کاهش هزینه‌های تولید.

به عنوان مثال، سازندگان ماکت ورکشاپ رنزو پیانو (RPBW)، که توسط معمار برنده جایزه پریتزکر تأسیس شده است، از یک چاپگر سه بعدی SLA برای توسعه و ساخت سریع ماکت های دقیق استفاده می‌کنند.

ماکت‌های ما هر روز یا حتی هر ساعت تغییر می‌کنند. چرا که معماران پروژه‌هایشان را به سرعت تغییر می‌دهند و بیشتر اوقات ما زمانی برای ساخت دستی آن نداریم. بنابراین، ما راهی پیدا کردیم که سریع‌تر باشیم

نظر فرانچسکو ترانووا، سازنده ماکت در RPBW درباره پرینت سه بعدی ماکت معماری

پرینتر های سه بعدی توانایی ساخت ماکت در عرض چند ساعت یا انجام یک شبه تمام عملیاات های مربوط را دارند تا پرت زمانی را از میان بردارند. اتفاق خوب دیگر این است که ما می‌توانیم فرایند کاری پرینتر را برای ب تنظیم کنیم و زمانی که باز خواهیم گشت، کار تمام شده باشد. با این روش ما هیچ زمانی را در طول روز از دست نمی‌دهیم

نظر آقای ترانووا در مودر پرینت سه بعدی ماکت معماری

پرینت سه بعدی ماکت معماری درخت
پرینت سه بعدی ماکت معماری برای قطعات پیچیده ایده آل است – درختان این ماکت به صورت سه بعدی چاپ شده‌اند.

می‌توان از پرینت سه بعدی برای تولید ماکت های معماری کل ساختمان استفاده کرد، اما لازمه اینکار استفاده و ترکیب ابزار و فرآیند‌های دیگر. سازنده های ماکت RPBW ممکن است از ماشین سی‌ا‌سی یا برش لیزری برای تولید قطعات پایه ماکت‌های معماری خود و یک چاپگر سه بعدی برای توسعه اجزای پیچیده‌تر مانند پله‌ها، درختان، کره‌ها و سطوح منحنی استفاده کنند که ساخت آن‌ها زمان‌بر است. به عنوان مثال، تیم RPBW 3D اتصالات پیچیده ستون ها را برای مدل پل جدید بزرگراه San-Giorgio در جنوا چاپ کرد که اخیراً جایگزین پل Morandi شده است که در سال 2018 فرو ریخت. این ترکیب پرینت سه بعدی در کنار راه حل های سنتی تولید، روند خلاقیت را سرعت می بخشد و سطح دقت ماکت های معماری را افزایش می دهد.

علاقه مند به سفارش چاپ سه بعدی ماکت معماری یا قطعات آن هستید؟ سفارش پرینت سه بعدی

یکی از اهداف اصلی ماکت های معماری سه بعدی ساده کردن ارتباط بین معماران و مشتریان برای ارائه طرح و ایده‌هایشان است. پروژه های شرکت طراحی Laney LA مستقر در لس آنجلس عمدتاً خانه های سفارشی هستند، بنابراین روابط مقیاس فضا‌ها خانه یا سازه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معمار پل چوی و تیمش از پرینت سه بعدی برای به نمایش گذاشتن مناطق خاصی از پروژه استفاده می‌کنند که می‌تواند از طریق نقشه‌های دو بعدی معمولی پیچیده‌تر باشد.

پرینت سه بعدی ماکت معماری خانه
معماران Laney LA از پرینت سه بعدی برای ایجاد ماکت هایی استفاده می‌کنند که به آنها امکان ارائه پروژه از منظری تازه و در عین حال نقاط برتر آن را فراهم می‌آورد.

این سرگرم کننده است که همیشه سعی کنیم ایده خاصی را در مورد پروژه به تصویر بکشیم و آن را از طریق ماکت جدا کنیم، خواه یک اتاق خاص باشد یا فضایی که می‌خواهیم از طریق یک برش از ماکت یا حتی توپوگرافی سایت برجسته کنیم.

نظر Choi در مورد پرینت سه بعدی ماکت معماری
پرینت سه بعدی ماکت معماری مقیاس
سازندگان مدل RPBW از چاپگر SLA Form 3 برای سرعت بخشیدن به تولید ماکت های مقیاس استفاده می‌کنند.

انتخاب پرینتر سه بعدی برای ماکت معماری

زمانی که به سراغ پرینت سه بعدی ماکت معماری می‌آییم، روش‌ها یکسان نیستند. این مهم است که تکنولوژی پرینت درستی را نسبت به پروژه خاص خود را پیدا کنید.

محبوب‌ترین تکنولوژی‌های پرینت سه بعدی ماکت معماری شامل استریولیتوگرافی (SLA) مدل سازی رسوب ذوب شده (FDM)، تف جوشی لیزری انتخابی (SLS) و جت بایندر است.

استریولیتوگرافی (SLA)

استریولیتوگرافی اولین فناوری چاپ سه بعدی در جهان بود که در دهه 1980 اختراع شد و هنوز هم یکی از محبوب ترین فناوری‌ها برای حرفه ای‌ها است. پرینترهای سه بعدی رزین SLA از لیزر برای تبدیل رزین مایع به پلاستیک سخت شده در فرآیندی به نام فوتوپلیمریزاسیون استفاده می‌کنند.

قطعات SLA بالاترین وضوح و دقت را در بین تمام فناوری های چاپ سه بعدی پلاستیکی دارند. قطعات SLA همچنین صاف ترین سطح را ارائه می دهند که به راحتی رنگ آمیزی می شود.

پرینت سه بعدی ماکت معماری SLA
برای پرینت سه بعدی ماکت معماری با قطعات SLA دارای لبه‌های تیز، سطح صاف و حداقل خطوط لایه قابل مشاهده هستند که برای ارائه ماکت هایی با جزئیات بسیار ایده‌آل هستند. این ماکت بر روی چاپگر SLA فرم 3 چاپ شده است.

SLA یک گزینه عالی برای ماکت های ارائه بسیار دقیق برای نشان دادن مفاهیم و ایده ها به مشتریان یا عموم است.

به لطف مواد پرینت سریع مانند Draft Resin، SLA همچنین سریعترین فرآیند چاپ سه بعدی برای اکثر قطعات است. در حالی که چاپگرهای SLA رومیزی ظرفیت ساخت فشرده‌تری را ارائه می‌دهند، با چاپگرهای سه بعدی SLA با فرمت بزرگ مانند Form 3L، معماران و سازندگان ماکت می‌توانند ماکت‌های واقعی در مقیاس بزرگ ایجاد کنند.

مدل سازی رسوب ذوب شده (FDM)

مدل‌سازی رسوب ذوب شده (FDM) که به عنوان ساخت رشته‌ای ذوب شده (FFF) نیز شناخته می‌شود، پرکاربردترین شکل پرینت سه بعدی در سطح مصرف‌کننده است. پرینترهای سه بعدی FDM قطعات را با ذوب و برون‌ریزی رشته‌های ترموپلاستیک می‌سازند که نازل چاپگر لایه به لایه در ناحیه ساخت قرار می‌دهد.

FDM کمترین وضوح و دقت را از چهار فرآیند چاپ سه بعدی دارد و بهترین گزینه برای چاپ طرح‌های پیچیده یا قطعات با ویژگی‌های پیچیده نیست. برای مدل‌های طراحی مفهومی اولیه که در مراحل اولیه طراحی تولید می‌شوند ایده‌آل است زیرا می‌تواند مدل‌های نسبتاً بزرگ را سریع و با هزینه کم ایجاد کند.

چاپگرهای FDM در مقایسه با چاپگرهای SLA (راست) با طرح‌های پیچیده یا قطعات با ویژگی‌های پیچیده (سمت چپ) مشکل دارند.

تف جوشی لیزری انتخابی (SLS)

تف جوشی لیزری انتخابی رایج‌ترین فناوری تولید افزودنی برای کاربردهای صنعتی است. چاپگرهای سه بعدی SLS از یک لیزر پرقدرت برای همجوشی ذرات کوچک پودر پلیمر استفاده می‌کنند. پودر ذوب نشده از قطعه در حین چاپ پشتیبانی می‌کند و نیاز به ساختارهای پشتیبانی اختصاصی را از بین می‌برد.

چاپ SLS برای هندسه‌های پیچیده، از جمله ویژگی‌های داخلی، برش‌های زیرین، دیوارهای نازک و ویژگی‌های منفی ایده‌آل است. قطعات تولید شده با چاپگرهای SLS دارای ویژگی‌های مکانیکی عالی هستند که آنها را برای قطعات سازه‌ای نیز مناسب می‌کند.

SLS برای هندسه‌های پیچیده و جزئیات پیچیده ایده‌آل است. جزئیات این ماکت بر روی چاپگر Fuse 1 SLS چاپ شده است.

بایندر جتینگ

فناوری چاپ سه بعدی بایندر جتینگ شبیه به چاپ SLS است اما از یک ماده اتصال رنگی برای چسباندن مواد ماسه سنگ پودری به جای گرما استفاده می‌کند. چاپگرهای بایندر جتینگ می‌توانند ماکت های معماری سه بعدی شفاف و تمام رنگی تولید کنند.

قطعات تولید شده با بایندر جتینگ دارای سطح متخلخل و بسیار شکننده هستند، به این معنی که این فرآیند فقط برای کاربردهای استاتیک توصیه می‌شود.

چاپگرهای بایندر جتینگ می‌توانند ماکت های معماری شفاف و تمام رنگی تولید کنند.

علاقه مند به اطلاع از هزینه های سفارش پرینت سه بعدی هستید؟ هزینه پرینت سه بعدی

خدمات پرینت سه بعدی ماکت معماری

مرکز خدمات پرینت سه بعدی تبریز اینوفب با در اختیار داشتن سیستم‌های پیشرفته در مقیاس جهانی در زمینه پرینت سه بعدی، دستگاه سی‌ان‌سی، برش لیزری و بهره‌مندی از خدمات متخصصین حرفه‌ای در زمینه ماکت معماری، آماده ارائه تخصصی‌ترین خدمات حوزه ساخت ماکت هستند.

با ما تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان ممکن ایده ذهنی و طرح‌هایتان را با استفاده از تجهیزاتT متریال و دستگاه های تخصصی به ماکت تبدیل کنید.


پرینت سه بعدی کفش و زیره

ماکت زیره کفش


منبع: formlabs.com

امتیاز ما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا