مرکز ساخت و پرینت سه بعدی اینوفب

پرینت سه بعدی انسان اینوفب

پرینت سه بعدی انسان

پرینت سه بعدی انسان یا سلفی‌ سه ‌بعدی، می‌تواند اثری بی‌نظیر برای بزرگداشت یک روز یا اتفاق مهم زندگی باشد. اما چگونه می‌توان به چنین دست یافت و فرایند آن ست؟ در ادامه با مرکز خدمات پرینت سه بعدی تبریز همراه شوید تا با نحوه به کارگیری این تکنولوژی و ساخت این مدل‌های سه بعدی آشنا شویم.

قطعا ثبت عکس‌های سلفی یکی از بهترین روش‌های ثبت لحظه‌های خوب و خاطرات به یادماندنی است. اما چه می‌شد اگر  می‌توانستیم ماهیتی سه بعدی به این تصاویر دهیم؟ در سال‌های اخیر تکنولوژی پرینت سه بعدی انسان برای ساخت سلفی‌های سه بعدی استفاده می‌شود. بر خلاف ماهیت دیجیتال عکس‌های دو بعدی قدیمی، این تکنولوژی، یک مدلِ فیزیکیِ واقعی، دقیق و قابل لمس تولید می‌کند.

 فرآیند تولید سلفی سه بعدی انسان، به‌طور کلی متفاوت‌تر و پیچیده‌تر از ثبت یک عکس سلفی دو بعدی است. این فرآیند شامل اسکن دقیق، تولید مدل توسط دستگاه‌های پرینتر سه بعدی و مراحل پس از تولید است. امروزه چندین روش برای تولید پرینت سه بعدی انسان وجود دارد. در این مقاله با این روش‌ها و نکات کلیدی این تکنولوژی آشنا می‌شویم.

قبل از توضیح فرآیند تولید و روش‌های متفاوت پرینت سه بعدی، بیایید پاسخ یک سوال را با هم بررسی کنیم. این که چرا یک پرینت سه بعدی از خود داشته باشیم؟

چرا پرینت سه بعدی انسان؟

احتمالا شما هم کنجکاو هستید که بیشتر در مورد فرآیند تولید یک پرینت سه بعدی انسان بدانید. شاید هم به دنبال یک ماکت سلفی سه بعدی انسان برای تزئین کیک ویژه مراسم خود می‌گردید. علاقه شما به داشتن یک مدل پرینت سه بعدی، می‌تواند ناشی از دلایل متفاوتی باشد. معمولا افراد پرینت سه بعدی انسان را برای یادآوری یک اتفاق مهم که نقطه‌ عطف زندگی آن‌هاست، استفاده می‌کنند؛ مثل مراسم عروسی، سالگرد، تولد و هدیه ولنتاین.  برخی شرکت‌ها از این تکنولوژی برای مارکتینگ و تثبیت برند در ذهن مشتری استفاده می‌کنند. حتی بسیاری از افراد این تکنولوژی را برای تولید مجسمه‌های سگ‌هایشان استفاده می‌کنند.

البته که نیازی به داشتن دلیل برای تهیه یک سلفی سه بعدی نیست. بسیاری از افراد این روش را صرفاً به خاطر جالب بودن و یا حتی تست تکنولوژی آن به کار می‌برند. اما پرینت سه بعدی انسان وقتی توسط متخصصین انجام می‌شود، قیمتی حدود 50 تا 200 دلار برای هر مدل دارد. شاید به همین دلیل باشد که احتمالا بسیاری افراد ترجیح می‌دهند این مدل‌های پرینت سه بعدی انسان را فقط در مناسبت‌های بسیار خاص استفاده کنند.

اگر یک دستگاه پرینتر سه بعدی نسبتاً خوب دارید، قطعاً می‌توانید هزینه تولید مدل سه بعدی را کاهش دهید؛ مثل دستگاه پرینت شرکت رزین[1] با وضوح بالا. اما کیفیت مدل شما فقط وابسته به دستگاه پرینتر نیست. برای اینکه خروجی نهایی قابل قبول باشد، کیفیت دستگاه اسکن سه بعدی هم به همان اندازه اهمیت دارد. البته شما برای داشتن یک پرینت سه بعدی بی‌نقص و پر جزئیات، نیازی به داشتن تجهیزات ویژه ندارید؛ فقط کافی است که مدل پرینت سه بعدی خود را به یکی از متخصصین سفارش دهید. در ادامه این مقاله با شرکت‌های متخصص که ارائه‌دهنده این خدمات هستند آشنا می‌شویم.

فرآیند تولید پرینت سه بعدی انسان؟

پرینت سه بعدی انسان اینوفب

تولید مدل پرینت سه بعدی انسان، مستلزم داشتن یک پرینتر سه بعدی است. اما فقط همین کافی نیست؛ فرآیند تولید مدل سه‌بعدی شامل گام‌های دیگری هم می‌شود. تمام متخصصین پرینت سه بعدی فرآیند تولید یکسانی را طی نمی‌کنند. اما عموماً همه آن‌ها فرآیند را با اسکن سوژه یا فرد برای ثبت ویژگی‌های آن شروع می‌کنند. تمام گام‌های فرآیند تولید پرینت سه بعدی انسان در نهایت منجر به ساخت یک مدل سه بعدی خاص می‌شود.

 اولین قدم، تهیه شرایط مناسب برای اسکن سوژه است؛ باید مطمئن شویم که صحنه مورد نظر، قابلیت اسکن با کیفیت و ثبت جزئیات را دارد. همانند ثبت یک عکس خوب، اسکن هم می‌بایست با نورپردازی مناسب انجام شود. اسکن صحنه سه بعدی، در یک پس‌زمینه یا بک‌گراند ساده، خالی و تک رنگ به سادگی قابل اجرا است. در انتهای این مقاله  چند نکته کلیدی در مورد نحوه اسکن به طور خلاصه بیان شده‌است.

 گام بعدی، اسکن صحنه است. اسکن سه بعدی صحنه نیازمند به کارگیری یک یا چند دوربین است؛ هزاران تصویر از شما و صحنه سه بعدی در جهت‌ها و زاویه‌های گوناگون توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود. دو روش اساسی برای اسکن سه بعدی وجود دارد؛ 1- اسکن تمام تنه و کلی بدن و 2- اسکن جزئی. اولین گزینه کل بدن شما را اسکن می‌کند، در حالی که گزینه دوم فقط صورت شما را اسکن می‌کند؛ بدین ترتیب با الحاق صورت شما به یک بدن طبیعی، یک مدل پرینت سه بعدی انسان به شما تحویل می‌دهد.

شما می‌توانید فرآیند اسکن را خودتان هم انجام دهید؛ دو ابزار اصلی در دسترس برای اسکن سوژه وجود دارد؛ 1- موبایل و یک اپلیکیشن یا برنامه مخصوص اسکن و 2- یک دستگاه ویژه عکس‌برداری با دوربین‌های متعدد دور تا دور سوژه. بعد از اتمام مراحل عکس‌برداری با دوربین، باید فرآیندی طی شود که اسکن در دستگاه پرینتر قابل بارگذاری شود. بنابراین فرآیندی در کامپیوتر جهت اتصال عکس‌ها و ایجاد یک صحنه سه بعدی با قابلیت پرینت، انجام می‌شود.

فرآیند پس از اسکن

پرینت سه بعدی انسان اینوفب

در گام بعد، اسکن انجام‌شده در دستگاه 3d slicer  بارگذاری می‌شود. پس از طی این مرحله، فایل پرینت سه بعدی به دستگاه پرینتر سه بعدی ارسال می‌شود. متخصصین این حوزه، عموماً از پرینترهای ویژه‌ای استفاده می‌کنند که منجر به اجرای جزئیات زیاد برای مدل‌سازی بهتر افراد می‌شود.

پرینت‌ سه بعدی انسان بسته به قابلیت دستگاه پرینتر، فقط با چند متریال مثل پلی‌لاکتیک‌اسید[2]، گچ و فلز تولید می‌شود. پلی‌لاکتیک‌اسید جزو ارزان‌ترین موادموجود است که ثبت جزئیات دقیق توسط این ماده کمی مشکل است. دو متریال دیگر عموماً توسط متخصصین استفاده می‌گردد و هر کدام ویژگی‌ها و مزایای ویژه خود را دارند. مواد گچ اگر چه ظریف و شکننده است اما با به کارگیری آن، جزئیات به طرز قابل توجهی خوب اجرا می‌شود. فلز هم استقامت قابل توجهی دارد.

در نهایت مدل پرینت شده نیازمند طی یک سری فرآوری‌ها است. این فرآوری‌ها شامل چند گام متفاوت مثل مرحله پرداخت و پولیش لایه‌ها (سنباده‌زنی)، رنگ‌کاری و زدن لایه پوششی محافظ نهایی است. این فرآوری صورت گرفته، یک پرینت‌ سه بعدی را تبدیل به یک سلفی یا مجسمه با کیفیت سه ‌بعدی از انسان می‌کند. این همان چیزی است که می‌توانید توسط آن خانواده و دوستان خود را تحت تاثیر قرار دهید.

روش‌های تولید پرینت سه بعدی انسان

پرینت سه بعدی انسان اینوفب

اکنون با فرآیند تولید ماکت یا سلفی سه بعدی انسانی آشنا شدیم؛ پس بهتر است با چند روش ساخت آن هم آشنا شویم. دو روش مهم برای تهیه یک سلفی سه بعدی در اختیار داریم؛ 1- ساخت مدل سه بعدی بدون استفاده از کمک متخصصان و 2- سفارش مدل به یک متخصص. هر دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه با هر دو روش بیشتر آشنا می‌شویم تا بتوانید به درستی یک روش مناسب را انتخاب کنید.

روش تولید محصول دست‌ساز- بدون کمک متخصصان

اولین روش اتکا به مهارت‌ها و توانمندی‌های خود برای ساخت مدل سه بعدی انسان توسط دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای خود است. البته چند پیش‌نیاز برای انجام این کار می‌بایست وجود داشته‌باشد؛ مانند دسترسی به دستگاه‌های اسکن و پرینتر سه بعدی. به کارگیری این روش به دلیل پتانسیل محدودیت دستگاه‌های شخصی، منجر به مدل‌های سه بعدی با کیفیت کمتری می‌شود. اما با استفاده از این روش قطعا متحمل صرف هزینه کمتری می‌شوید. همچنین در فرآیند تولید مدل، یک تجربه و  مهارت ویژه هم کسب می‌کنید.

احتمالا سخت‌ترین بخش این روش برای شما، تهیه اسکن مناسب از سوژه انسانی باشد. می‌توانید اسکن را توسط اپلیکیشن‌های اسکن موجود در موبایل انجام دهید؛ اما ترجیحا برای این کار از یک دستگاه مخصوص اسکن سه بعدی استفاده کنید. این دستگاه‌های اسکن، یک نتیجه قابل قبول، با کیفیت و پر جزئیات  را ارائه می‌کنند.

 اما اگر موبایل، تنها دستگاه اسکنی باشد که در اختیار داریم، باید چه کنیم؟ در این صورت باید بهترین اپلیکیشن موجود برای اسکن را انتخاب کنیم. یکی از دستگاه‌های شرکت مایکروسافت، هم می‌تواند به عنوان دستگاه اسکن استفاده شود. کاتالوگ راهنمایی هم برای استفاده از این دستگاه و اسکن سوژه در خانه ارائه شده‌است.

پرینت سه بعدی انسان اینوفب

برای پرینت سوژه اسکن‌شده، بسیاری از افراد به دستگاه‌های پرینتر شرکت‌های اندر[3] و یا پروسا[4] دسترسی دارند. این دستگاه‌های پرینت نتیجه‌ قابل قبولی را ارائه می‌کنند؛ اما در عین حال ممکن است لایه‌های خطی و شیارهای پرینت در خروجی نهایی قابل تشخیص باشد.

دیگر دستگاه‌های پرینتر رزینی، مثل دستگاه الگو مارس، گزینه‌ی بهتری برای پرینت هستند؛ این پرینترها در نهایت مدل با جزئیات و کیفیت بیشتری را تولید می‌کنند که لایه‌های پرینت قابل تشخیص نباشد. البته که فارغ از مدل دستگاه پرینتر، می‌بایست یک سری فرآیند‌ها پس از پرینت صورت گیرد؛ مثل مرحله پرداخت و پولیش لایه‌ها، رنگ‌کاری و … .

اگر اسکن سوژه یا فرد مورد نظر خود را انجام دادید اما پرینتر سه بعدی ندارید، چه می‌توان کرد؟ در این صورت می‌توانید از خدمات شرکتی مثل کرفت‌کلوود[5] استفاده کنید. این شرکت مدل شما را با بهترین کیفیت پرینت می‌کند و به دست شما می‌رساند.

روش تولید محصول توسط متخصصان

پرینت سه بعدی انسان اینوفب

احتمال دارد شما اصلا علاقه‌‌ای نداشته باشید که فرآیند تولید را خودتان انجام دهید؛ یا حتی ممکن است کیفیت و سرعت تولید مدل برایتان در اولویت باشد. در این صورت، می‌توانید از متخصصین بی‌شماری که در این زمینه خدمات ارائه می‌کنند، کمک بگیرید. شرکت‌هایی مثل دوب، شاپیفای، آی‌ماکر و مای3دی‌سلفی خدمات مورد نظر شما را ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها دستگاه‌هایی در اختیار دارند که عموماً به‌خاطر هزینه‌ بالا در دسترس بسیاری از ما نیست. همچنین اسکن با کیفیت و پتانسیل دستگاه‌های پرینتر این شرکت‌ها بهترین نتیجه و کیفیت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

خدمات تخصصی پرینت سه بعدی، نیازمند مراجعه حضوری به استودیو تولید است. در مرحله اول، شخص یا اشخاص باید در نقطه کانونی تمرکز دستگاه‌های عکس‌برداری قرار بگیرند. سپس فرآیند اسکن با ثبت تصاویر از جهت‌ها و زاویه‌های مختلف توسط دوربین‌های عکاسی بسیار با کیفیت انجام می‌‌شود. این دستگاه‌های عکس‌برداری، معمولاً در محیط و شرایطی کاملا کنترل‌شده استقرار می‌یابند. این استودیوها، صحنه‌ای آماده با نورپردازی صحیح و پس‌زمینه مناسب دارند تا سوژه یا شخص را با کیفیت اسکن کنند. بعد از اتمام فرآیند اسکن، این شرکت‌های تخصصی فرآیند اعمال تغییرات بر نسخه دیجیتالی اسکن را شروع می‌کنند. درنهایت یک نسخه قابل بارگذاری در دستگاه پرینتر تولید می‌شود.

اکنون نسخه دیجیتال مدل پرینت سه بعدی انسان، وارد خط تولید پرینت می‌شود و مدل سفارشی شما ساخته می‌شود. برای تولید مدلی بهتر و با جزئیات مناسب، شرکت‌ها معمولا از دستگاه‌های پرینتر سه ‌بعدی رزینی استفاده می‌کنند. پس از پرینت، مجموعه‌ای از کارها برای خلق مدلی بی‌نقص انجام می‌شود؛ مثل فرآیند پرداخت، پولیش و رنگ‌کاری با تکنیک‌های خاص. در نهایت مدل سفارشی شما آماده تحویل می‌شود و به سرعت به دست شما می‌رسد.

نکات کلیدی پرینت سه بعدی انسان

پرینت سه بعدی انسان اینوفب

پس از درک فرآیند تولید محصول پرینت سه بعدی انسان، احتمالاً روش دلخواه خود برای تهیه آن را انتخاب کردید. در ادامه یک سری نکات کلیدی و ضروری به‌طور خلاصه بیان شده‌است. با رعایت این نکات می‌توانید مطمئن باشید که بهترین مدل سلفی سه بعدی انسان را در دست دارید.

نورپردازی: نورپردازی قطعاً در محله اسکن بسیار تاثیرگذار است. به همین جهت در فرآیند ثبت و اسکن، باید مطمئن شویم که سوژه به صورت مناسب نورپردازی می‌شود. البته که این بدان معنا نیست که صحنه را به شدت روشن و نورانی کنید. این کار هم منجر به برخی کاستی‌ها و ایرادات در اسکن سوژه می‌شود.

صحنه: همواره سعی می‌کنیم یک بک‌گراند یا پس‌زمینه جذاب برای عکس‌های سلفی خود بیابیم. در حالی که در اسکن سه بعدی سوژه به هیچ وجه نباید از زمینه‌های پیچیده استفاده کنیم. خروجی مدل، فقط شما و یا هر سوژه مد نظر شما خواهد بود، پس سعی کنید که از یک صحنه ساده و خالی استفاده کنید؛ مثلا یک صحنه سفید.

لباس: استایل مناسب برای پرینت سه بعدی هم از دیگر نکاتی است که در نتیجه نهایی تاثیرگذار است. استایل و لباسی که انتخاب می‌کنید باید بدون چین و چروک ناخواسته و مشکل باشد. اهمیت پوشش و استایل وقتی دوچندان می‌شود که از خدمات متخصصین استفاده کنید. متخصصین اسکن را در بالاترین کیفیت ممکن ثبت می‌کنند؛ بنابراین هر گونه ایراد و مشکل در لباس شما در اسکن و در نهایت در مدل خروجی به وضوح مشاهده می‌شود.

ژست: ژست سوژه قطعا یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین موارد در کیفیت و جذابیت یک عکس سلفی و یا یک مدل پرینت سه بعدی انسان است. باید به یاد داشته باشیم که ما ماهیچه‌هایی داریم که به وسیله آن‌ها همواره در حالت تعادل قرار می‌گیریم؛ اما مدل سه بعدی پرینت‌شده شما این قابلیت و ماهیت را ندارد! به همین دلیل در هنگام ژست گرفتن برای اسکن، به خاطر داشته باشید که مدل پرینت سه بعدی شما باید ایستا باشد.

اندازه: تعیین مقیاس و اندازه، یکی از ضروری‌ترین بخش‌های فرآیند طراحی است. معمولا اندازه خروجی پرینت سه بعدی نهایی، با توجه به کارکرد آن تعیین می‌شود. برای مثال اگر مدل نهایی را برای تزئین کیک می‌خواهیم، قطعاً اندازه مدل نباید از اندازه کیک بزرگ‌تر باشد!

پرینت آزمایشی: پرینت سه بعدی مدل در اندازه کوچک ولی جزئیات فراوان بر اساس نسخه بارگذاری‌شده توسط دستگاه اسکن‌، کمی مشکل است. پس در حین تولید مدل سه بعدی، حتماً به تنظیمات ارتفاع لایه‌ها و سرعت پرینت دستگاه توجه کنید. برای اطمینان از تنظیمات خروجی نهایی، در ابتدا می‌توانیم فقط بخشی از مدل خود را به صورت آزمایشی پرینت کنیم.

فرآیند پس از تولید: آخرین بخش تولید مدل پرینت سه بعدی انسان، فرآیند پس از تولید است؛ شامل مراحل پرداخت، سنباده‌زنی، رنگ‌کاری و افزودن جزئیاتی ظریف به مدل. این فرآیند پتانسیل پوشش و یا اصلاح نواقص احتمالی در مدل پرینت سه بعدی را دارد.


مقالات پیشنهادی برای مطالعه:

ماکت زیره کفش

پرینت سه بعدی کفش و زیره

سفارش پرینت سه بعدی

هزینه پرینت سه بعدی


منبع

all3dp.com


[1] Resin

[2] PLA، یا پلی‌لاکتیک‌اسید از منابع تجدید‌پذیر است. در سال ۲۰۱۰ میلادی پی‌ال‌ای، بیشترین حجم مصرف نسبت به گونه‌های دیگر بیوپلاستیک را در جهان به خود اختصاص داده بود. از مزایای فوق العاده آن، تطبیق پذیری آن با محیط زیست است. به عنوان مثال بطری های پی‌ال‌ای باقی‌مانده در اقیانوس، معمولاً طی 6 تا ۲۴ ماه تجزیه می‌شود.

[3] Ender 3

[4] Prusa MK3S+

[5] Craftcloud by All3DP

امتیاز ما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا